Detail projektu

Inteligentní ložisková jednotka pro kolejová vozidla

Období řešení: 01.01.2023 — 31.07.2026

Zdroje financování

Technologická agentura ČR - 4. veřejná soutěž programu Doprava 2020+

- plně financující (2022-12-16 - 2026-07-31)

O projektu

Projekt reaguje na poptávku v segmentu vysoce výkonných železničních lokomotiv po ložiskách pro uložení trakčního podvozku. Tato oblast zahrnuje nápravové jednotky s válečkovými ložisky a tzv. tlapová kuželíková ložiska. Jedná se o trend integrace snímačů rychlosti a směru otáčení, teploty a vibrací přímo do konstrukce ložiska. Tím je zajištěn přísun informací nezbytných např. pro systém protiskluzové ochrany nebo vlakový zabezpečovací systém a monitoring stavu ložiska pro včasnou identifikaci jeho poškození nebo dalších kritických stavů. Další zvyšování výkonových vlastností ložisek (zvýšení únosnosti, snížení třecích ztrát, prodloužení životnosti) při kompaktních rozměrech je významně ovlivněno tribologickými procesy odehrávajícími se v opěrných kontaktech valivých elementů a specifickými typy opotřebení (tzv. „smearing“). Projekt kombinuje aplikovaný výzkum tribologických procesů omezujících výkonové vlastnosti ložiska, vývoj mechatronického systému pro autonomní sledování stavu a vývoj a testování nové konstrukce ložisek a ložiskových jednotek. Hlavním cílem projektu je zajistit globální konkurenceschopnost ložisek vyráběných koncernem ZKL pro kolejová vozidla v dlouhodobém časovém horizontu rozšířením sortimentu a získat pro tyto své nové výrobky s vyšší přidanou hodnotou nové zákazníky či případně navýšit prodeje produktů na stávajících trzích.

Popis anglicky
The project is focused on research and development of bearing units with mechatronic system for traction chassis of high-performance locomotives. These are motor suspension bearings and axle units with integrated rotation, temperature and vibration sensors. The aim is to increase the utility value of bearings through a major product innovation. Compact design with bearing condition monitoring will meet high requirements for reliability and utility properties. The development is based on applied research of tribological problems that limit further improvement. Fulfilling the goals will increase the competitiveness of the ZKL Group's bearings for rolling stock, will develop the transport sector and accelerate the technological and knowledge development of the Czech Republic.

Klíčová slova
Valivé ložisko; nápravové, tlapové; lokomotiva; železnice; snímač

Klíčová slova anglicky
Rolling-element bearing, rolling stock, condition monitoring, sensor, mechatronics, locomotive

Označení

CK04000070

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Křupka Ivan, prof. Ing., Ph.D. - hlavní řešitel

Útvary

Ústav konstruování
- spolupříjemce (01.01.2023 - 31.07.2026)
ZKL Brno, a.s.
- spolupříjemce (01.01.2023 - 31.07.2026)
ZKL-Výzkum a vývoj, a.s.
- spolupříjemce (01.01.2023 - 31.07.2026)
ZKL Klášterec nad Ohří, akciová společnost
- příjemce (01.01.2023 - 31.07.2026)

Výsledky

OMASTA, M.; KVARDA, D.; KŘUPKA, I. CK04000070-V5: Analýza tribologických parametrů kontaktu. 2023. s. 1-18.
Detail