Detail projektu

Automatizované řídicí centrum provozu minibusů autonomní MoD

Období řešení: 01.01.2023 — 31.12.2025

Zdroje financování

Technologická agentura ČR - 6. veřejná soutěž - Program průmyslového výzkumu a experimentálního vývoje TREND

- plně financující (2023-02-17 - nezadáno)

O projektu

Projekt se zaměřuje na oblast efektivního rozšiřování a zavádění linek automatizovaných minibusů v režimu Mobility-on-Demand. Výstupy projektu je však vhodné koncipovat i nezávisle na možnosti provozování automatizovaného vozidla úrovně 4 dle SAE J3016 tak, aby mohly být do praxe nasazovány co nejdříve, ač lze v souvislosti se strategickými dokumenty v ČR předpokládat umožnění reálného provozu takových vozidel již v roce 2024. Projekt je rozdělen do tří koncepčně samostatných celků: 1. metody pro zavádění linek minibusů autonomní MoD; 2. metody a technologie pro sledování incidentů uvnitř vozidel; 3. metody a technologie pro zajištění spolehlivosti jízdy. V první oblasti budou nejprve specifikovány technicko-právní požadavky na způsob řízení automatizovaného minibusu tak, aby byla zajištěna spolehlivost jeho provozu. V souvislosti s technickými možnostmi automatizovaných vozidel budou klasifikovány specifické části infrastruktury dle míry jejich vlivu na provoz automatizovaných vozidel. Současně bude v případě existence dostatečných GIS podkladů připravena i možnost je automatizovaně zpracovávat tak, aby bylo možné generovat trasy s nejvyšší spolehlivostí dojezdu, tj. nejnižší intenzitou incidentů. Budou tak vytvořeny technické požadavky na parametry trasy automatizovaného minibusu. Dále budou identifikovány principy možného užívání minibusů formou MoD, k čemuž budou využity zkušenosti partnera [ČVUT] z realizace a několikaletého provozu služby carsharingu (Uniqway) a současně bude provedena srovnávací metastudie s dalšími přepravními módy. Dalším vstupem pak budou geografická data o vedení linek MHD. Na základě provedených analýz budou stanoveny funkční požadavky provozu minibusu v režimu MoD, tedy např. délka trasy, četnost spojů či stabilita trasy a zastávek. Na základě těchto zjištění bude vytvořena metoda definování vhodných tras zavádění linek autonomní MoD, která bude ověřena simulací na dvou vybraných lokalitách. Pro tyto lokality bude provedeno měření skutečných dopravních parametrů, jejichž hodnoty budou porovnány se simulací zavedené linky autonomní MoD a v případě možnosti i se skutečnými daty získanými ze zavedení minibusu v režimu MoD, které hlavní řešitel projektu předpokládá v roce 2024. Tím bude ověřena celá technologie nástroje umožňujícího automatizovanou dynamickou změnu vybrané linky minibusu tak, aby byla její efektivita nejvyšší po celou denní dobu.

Popis anglicky
The project aims at future effective reduction of individual transport, which often emerges where it is inefficient for PT companies to create PT lines. This can be realized through the deployment of automated minibuses (AM) in the form of MoD. The need for their efficient management and supervision is obvious then, thus semi-automated control center to ensure efficient and safe operation of AMs is the main goal of the project. Such center will focus on dynamic routing of AM lines, identification of incidents in the vehicle and methods for teleoperation, which are specifically necessary for the safe and reliable operation of AM both from the point of view of passengers and from the point of view of operation in the road traffic system.

Klíčová slova anglicky
automated minibus, autonomous transport, security, safety, passenger behavior, surveillance, teleoperation

Označení

FW06010535

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Útvary

Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky
- spolupříjemce (13.06.2022 - nezadáno)
České vysoké učení technické v Praze
- spolupříjemce (01.01.2023 - 31.12.2025)
Prague Advanced Technology and Research Innovation Center, a.s.
- spolupříjemce (01.01.2023 - 31.12.2025)
SmartPlan s.r.o.
- spolupříjemce (01.01.2023 - 31.12.2025)
VDT Technology a.s.
- příjemce (01.01.2023 - 31.12.2025)