Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail projektu
Období řešení: 01.03.2023 — 28.02.2026
Zdroje financování
Vysoké učení technické v Brně - Vnitřní projekty VUT
- plně financující (2023-01-01 - 2024-12-31)
O projektu
Většina selhání tribologických uzlů souvisí s procesy opotřebení, které jsou však pouhým důsledkem procesů tření a mazání. Primární snahou je snížit tření a opotřebení, tj. zajistit mazání za podmínek superlubricity. V současnosti se materiály a maziva, vykazující superlubricitu, testují převážně na nanoúrovni, případně na mikroúrovni. Pro lepší poznání za podmínek, ve kterých pracují běžné stroje, je třeba provést detailnější výzkum na makroúrovni.
Označení
FSI-S-23-8245
Originální jazyk
čeština
Řešitelé
Křupka Ivan, prof. Ing., Ph.D. - hlavní řešitelFoltýn Jan, Ing. - spoluřešitelHartl Martin, prof. Ing., Ph.D. - spoluřešitelKošťál David, Ing., Ph.D. - spoluřešitelMichalec Michal, Ing., Ph.D. - spoluřešitelNečas David, doc. Ing., Ph.D. - spoluřešitelOdehnal Lukáš, Ing. - spoluřešitelOkál Michal, Ing. - spoluřešitelOmasta Milan, Ing., Ph.D. - spoluřešitelPoláček Tomáš, Ing. et Ing. - spoluřešitelSkurka Šimon, Ing. - spoluřešitelStreďanská Alexandra, Ing. - spoluřešitelŠperka Petr, Ing., Ph.D. - spoluřešitelValena Martin, Ing. - spoluřešitelVrbka Martin, prof. Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Útvary
Ústav konstruování- interní (01.01.2023 - 31.12.2025)Fakulta strojního inženýrství- příjemce (01.01.2023 - 31.12.2025)
Výsledky
WU, B.; SHI, L.; DING, H.; GALAS, R.; OMASTA, M.; LIN, Q.; GUO, J.; WANG, W.; LIU, Q.; HARTL, M. Effect of friction modifier viscosity on wheel-rail adhesion and damage behaviour. In CM 2022 - 12th International Conference on Contact Mechanics and Wear of Rail/Wheel Systems, Conference Proceedings. Melbourne: International Conference on Contact Mechanics of Wheel / Rail Systems, 2022. p. 803-809. ISBN: 9780646865881.Detail
STOJANOVIĆ, B.; GAJEVIĆ, S.; MILORADOVIĆ, N.; NIKOLIĆ, R.; MILADINOVIĆ, S.; SVOBODA, P.; VENCL, A. Comparative Analysis of Hybrid Composites Based on A356 and ZA-27 Alloys regarding Their Tribological Behaviour. Communications, 2023, vol. 25, no. 3, p. B215 (B227 p.)ISSN: 1335-4205.Detail
LI, J.; WU, B.; DING, H..; GALAS, R.; OMASTA, M.; WEN, Z.; GOU, J.; WANG, W. Wear and damage behaviours of wheel and rail materials: Effects of friction modifier and environmental temperature. WEAR, 2023, vol. 523, no. June, ISSN: 0043-1648.Detail
WANG, W.; LI, S.; DING, H.; LIN, Q.; GALAS, R.; OMASTA, M.; MELI, E.; GOU, J.; LIU, Q. Wheel/rail adhesion and damage under different contact conditions and application parameters of friction modifier. WEAR, 2023, vol. 523, no. June, ISSN: 0043-1648.Detail
WU, B.; SHI, L.; LI, J.; DING, H.; GALAS, R.; OMASTA, M.; GUO, J.; WANG, W.; HARTL, M. Rheological and tribological performance of top-of-rail friction modifiers with different viscosities. WEAR, 2024, vol. 538, no. February, ISSN: 0043-1648.Detail
POUZAR, J.; KOŠŤÁL, D.; ŠPERKA, P.; KŘUPKA, I.; HARTL, M. Experimental study of space lubricant evaporation in a high vacuum environment. Vacuum, 2023, vol. 219, no. A, p. 1-7. ISSN: 0042-207X.Detail
MICHALEC, M.; FOLTÝN, J.; SVOBODA, P.; KŘUPKA, I.; HARTL, M. Experimental Comparison of Hydrostatic Bearing Pad Geometry Optimization Approaches Under Static Conditions. In Latest Advancements in Mechanical Engineering. ISIEA 2024. Lecture Notes in Networks and Systems. Springer, 2024. p. 1-11. ISBN: 978-3-031-70461-1.Detail
FOLTÝN, J.; MACCIONI, L.; MICHALEC, M.; CONCLI, F.; SVOBODA, P. The Influence of Measurement Uncertainties and Input Parameters on Hydrostatic Bearing Performance: Analytical, Experimental, and Numerical Comparison. In Latest Advancements in Mechanical Engineering. ISIEA 2024. Lecture Notes in Networks and Systems. 1. Springer, 2024. p. 12-22. ISBN: 978-3-031-70461-1.Detail
POUZAR, J.; KOŠŤÁL, D.; ŠPERKA, P.: ETR; Zkušební zařízení pro vakuové vypařování. A3/519. URL: https://doi.org/10.1016/j.vacuum.2023.112758. (funkční vzorek)Detail