Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Evaluace
Centra výzkumu
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Věda a výzkum na VUT
Transfer znalostí
Transfer znalostí pro firmy
Příklady dobré praxe
Nápady a objevy
Vědci z FEKT VUT se spolupodílí na vývoji chytré křižovatky. Ta by mohla zefektivnit dopravu a zajistit větší bezpečnost
Vědci z FEKT VUT se spolupodílí na vývoji chytré křižovatky. Ta by mohla zefektivnit dopravu a zajistit větší bezpečnost
Využití umělé inteligence v řízení dopravy řeší projekt, na kterém se podílí i tým Radima Burgeta z Ústavu telefomunikací FEKT VUT. Společně s několika partnery vyhodnocují data získaná z kamer umístěných v křížení brněnských ulic Milady Horákové a Koliště. Pomocí 3D modelu umí simulovat různé podmínky v křižovatce a trénovat systém tak, aby dokázal předvídat blížící se kolize. V budoucnu by mohly být „chytré křižovatky” schopné řidiče včas varovat před možným nebezpečím a zároveň pomáhat v plynulosti dopravy.
Zda je možné vytvořit cenově dostupný software, který bude schopen dostatečně spolehlivě předvídat nebezpečí na silnici a hrozící nehody, zkoumají vědci z FEKT VUT. V rámci tříletého TAČR projektu spolu se společností Yunex, Brněnskými komunikacemi a Fakultou dopravní ČVUT sledují, co se děje ve vybrané brněnské křižovatce, a pracují na softwaru, který dokáže předvídat případné dopravní kolize.
„Ne všechny nehody je možné předvídat. Některým předchází velmi krátký čas, kdy je možné odhadnout, co se bude dít. Jsou ale situace, ve kterých už je docela dlouho dopředu rozpoznatelné, co se děje. Například po hlavní silnici jede cyklista, po vedlejší se přibližuje auto a je patrné, že si auto cyklisty nevšimlo,” popisuje modelovou situaci Radim Burget.
Zatímco nyní nezbývá než doufat, že si řidič cyklisty včas všimne a zareaguje, v budoucnu by mu právě díky systému, na kterém se tým z FEKT VUT podílí, mohlo přijít varování. „Náš projekt se dívá do budoucnosti. Už nyní existují protokoly, které umožňují, aby křižovatka komunikovala s vozem. V budoucnu by mohl systém například poslat zprávu do řídicí jednotky jedoucího vozidla. Teoreticky by bylo možné upravit i signalizaci, ale vypadá to, že tohle řešení nebude cesta vpřed. Protože než by třeba řidiči naskočila červená, která by ho donutila zastavit, bylo by pozdě,” dodává Burget.
Umělou inteligenci při řízení dopravy využívá projekt, na kterém se podílí i vědci z FEKT VUT | Autor: Václav Koníček
To, na čem tým z VUT pracuje, je systém využívající umělou inteligenci, který by byl schopen s dostupných dat rozeznávat, co se v křižovatce děje. Také by měl být v budoucnu schopen poskládat z více kamerových systémů jeden model, takzvané digitální dvojče. „Naším třetím cílem je pak vyzkoušet širokou škálu senzorů, které by bylo možné pro tyto účely využít. Tak, abychom byli schopni vytvořit 3D model s využitím různých senzorů a přinést tak dodatečné informace,” říká Radim Burget.
Na 3D modelu pracují i proto, že ačkoliv vybraná křižovatka je velmi exponovaná, dopravních nehod se v ní přece jen neděje tolik, kolik by výzkumníci potřebovali. „Nehod není mnoho. Naštěstí pro lidstvo, ale bohužel pro projekt,” potvrzuje Burget. Doktorský student Štěpán Ježek proto pracuje na modelování skutečné křižovatky. Následně v tomto modelu může simulovat nejrůznější situace. „Výhoda je, že z jedné nehody, která nastala, můžeme vytvořit množství obdobných variant s drobnými odlišnostmi. Můžeme jinak rozmístit kamery. Můžeme udělat simulaci pomocí jiných světelných či klimatických podmínek. Tedy vytvořit šero, přidat déšť a podobně. Zjednodušeně tedy ve virtuální rovině simulujeme širokou škálu scénářů, které by mohly nastat, ale v realitě nenastaly. Díky tomu můžeme zpřesňovat náš systém a jeho odhad, ale nikdo nepřijde o život a nevzniká žádná škoda,” dodává Štěpán Ježek.
Na reálných datech z křižovatky pak ověřují, jak jsou jejich simulace a odhady přesné. Lidé se však nemusí obávat, že by výzkumníci měli na nahrávkách jejich auta či obličeje. „Nepoužíváme žádné algoritmy, které by identifikovaly například SPZ či rozpoznávaly obličeje. Z důvodu GDPR to ani není možné,” potvrzuje Radim Burget.
Projekt by měl skončit příští rok v zimě. Přesto už nyní výzkumníci debatují o dalších cestách, kterými by se mohl vydat navazující výzkum. Jednou z oblastí, kterou možná budou do budoucna zkoumat, jsou dopravní systémy využívající umělou inteligenci ke zefektivnění dopravy v celém městě. „Cílem tohoto konkrétního projektu to není, ale společně s hlavním řešitelem, firmou Yunex, už diskutujeme i možnost řízení křižovatek tak, aby docházelo k maximální propustnosti celým městem. Křižovatky by tak byly nějakým způsobem synchronizovány,” přibližuje na závěr Radim Burget.
(zeh)
Publikováno
10.06.2024 10:17
Odkaz
https://www.vut.cz/vav/transfer/firmy/reference/f38103/d257148
Odpovědnost:
Mgr. Marta Vaňková
Nahoru