Detail publikace

POROVNÁNÍ VÍCETĚLESOVÝCH SYSTÉMŮ V PROGRAMECH VIRTUAL CRASH A PC-CRASH

KŘIŽÁK, M.

Originální název

POROVNÁNÍ VÍCETĚLESOVÝCH SYSTÉMŮ V PROGRAMECH VIRTUAL CRASH A PC-CRASH

Anglický název

COMPARISON OF MULTIBODY MODEL IN VIRTUAL CRASH AND PC-CRASH PROGRAMS

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Pro řešení dopravních nehod mají znalci na výběr z několika programů pro počíačovou podporu řešení dopravní nehody. U nás jsou nejčastěji používané programy Virtual CRASH a PC-Crash. Každý z programů počítá za pomoci různých metod a pochopitelně další rozdíly jsou v uživatelském rozhraní obou programů v oblasti výpočtů za použití vícetělesových modelů. Cílem tohoto článku je stručně popsat obě metody výpočtu a přehledně shrnout co mají oba programy Virtual CRASH ve verzi 2.2 a PC-Crash ve verzi 8.2 společné a v čem se liší při práci s vícetělesovým systémem (VTS) (modelem nejen člověka). Článek se zabývá popisem elipsoidů, ze terých je VTS složen, spojeními mezi elipsoidy (klouby) a popisem metod numerické integrace pohybových rovnic, neboť právě ony metody jsou nejvěším rozdílem mezi oběma programy. Rovněž právě vychází Virtual CRASH v nové verzi (3.0) a přináší velké množství novinek a vylepšení oproti verzi 2.x. Některé změny v nové verzi jsou rovněž popsány, zeména změny týkající se VTS. Rozdíly mezi progrmy jsou shrnuty ve sloupečcích pro rychlejší možnost porovnání. Z porovnání programů ve sledovaných verzích vyplývá, že matematický základ obou programů je téměř totožný, s výjimkou integrace pohybových rovnic. Díky použité metodě je při integraci rychlejší Virtual CRASH. Další rozdíly jsou pak v uživatelském rozhraní, kde PC-Crash nabízí jednodušší možnosti úpravy a tvorby nových VTS.

Anglický abstrakt

There are many programs for traffic accident analysis accessible to forensic engineers. There are two most common and most favorite software for accident reconstruction in Czech Republic – Virtual CRASH and PC-Crash. Both programs are validated, both of them use different methods for a calculation with the help of multibody system, and of course there are some other differences in user interface. The goal of this paper is to describe both calculation methods used for numerical integration and to describe differences in the user interface concerning multibody system. Differences and similarities are described for composition of multibody system (ellipsoids), joints between ellipsoids and both numerical methods. From comparison follows that mathematical core is same for both programs except for numerical integration methods. Due to used method, Virtual CRASH is faster. Considering user interface, PC-Crash offers more possibilities for editing and creating new multibody systems.

Klíčová slova

PC-Crash; Virtual CRASH; vícetělesový systém; porovnání; Eulerova metoda; metoda Runge-Kutta; rozdíl.

Klíčová slova v angličtině

PC-Crash; Virtual CRASH; multibody system; comparison; Euler method; Runge-Kutta method; difference.

Autoři

KŘIŽÁK, M.

Rok RIV

2013

Vydáno

25. 4. 2013

Nakladatel

VUT v Brně

Místo

Brno

ISBN

978-80-214-4704-2

Kniha

Sborník anotací konference Junior Forensic Science Brno 2013

Číslo edice

1

Strany od

58

Strany do

58

Strany počet

11

BibTex

@inproceedings{BUT100208,
  author="Michal {Křižák}",
  title="POROVNÁNÍ VÍCETĚLESOVÝCH SYSTÉMŮ V PROGRAMECH VIRTUAL CRASH A PC-CRASH",
  booktitle="Sborník anotací konference Junior Forensic Science Brno 2013",
  year="2013",
  number="1",
  pages="58--58",
  publisher="VUT v Brně",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-4704-2"
}