Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
LINDR, J.
Originální název
Skryté kurikulum ve vzdělávání jako možná cesta k pěstování hodnotového systému mládeže
Anglický název
Hidden curriculum as a potential way to grow or value system of youth
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Vzdělávání má v moderní době velký význam. Potřeba drţet ve školách krok s moderní dobou vede k odbornosti a připravenosti pro profesní ţivot. Kurikulum a v něm zakotvená idea všeobecného rozvoje studenta předpokládá zastoupení všech klíčových kompetencí, které vybaví absolventy nejen potřebnými vědomostmi a dovednostmi, ale také hodnotami k tomu, aby zvládli tempo společensko-profesního ţivota po odborné i lidské stránce. Součástí vzdělávání ve školách je téţ pěstování hodnotového systému studentů prostřednictvím afektivních cílů výuky a skrytého kurikula. Motivace, vnitřní seberealizace a touha po poznání společně s pěstováním citlivosti k získaným vědomostem, reagováním na ně a oceňováním jejich hodnoty ukazuje cestu, jak dosáhnout internalizace hodnot v charakteru studenta. Tento přístup je moţné aplikovat i v odborných předmětech zejména skrze budování vztahu studentů k předmětu.
Anglický abstrakt
Education has a great importance nowadays. The need of keeping pace with contemporary age leads to expertise and readiness for professional life. The curriculum and its idea of student's general development, anticipates a development of all key competences that equip graduates not only with knowledge and skills but also with values which they need to manage the high tempo of social and professional life from both the specialized and human position. Cultivating students' value system through the affective teaching goals and hidden curriculum is an important part of education. Motivation, inner self-realization and desire for knowledge together with sensitivity to obtained knowledge, response to it and understanding its value – they all show the way how to reach the internalization of values in student's character. It is also possible to apply the attitude to specialized subjects especially through the good relationship building between students and the subject.
Klíčová slova
Vzdělávání, kurikulum, moderní vyučování, hodnotový systém, skryté kurikulum, afektivní cíle výuky, všestranný rozvoj studenta, klíčové kompetence.
Klíčová slova v angličtině
Education, curriculum, modern education, value system, hidden curriculum, affective teaching goals, student's general development, key competences.
Autoři
Vydáno
11. 9. 2013
Nakladatel
FVT TU Košice
Místo
Prešov
ISBN
978-80-553-1469-3
Kniha
K otázke hodnotového rozmeru technologického vzdelávania
Číslo edice
1
Strany od
114
Strany do
118
Strany počet
5
BibTex
@inproceedings{BUT112787, author="Jaroslav {Lindr}", title="Skryté kurikulum ve vzdělávání jako možná cesta k pěstování hodnotového systému mládeže", booktitle="K otázke hodnotového rozmeru technologického vzdelávania", year="2013", number="1", pages="114--118", publisher="FVT TU Košice", address="Prešov", isbn="978-80-553-1469-3" }