Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
LINDR, J.
Originální název
Všeobecné vzdělávání jako klíčová kompetence odborného studia?
Anglický název
General education as a key competence of specialsed studies?
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Moderní doba klade vysoké nároky. U absolventů je vyžadována plná odborná a všestranná připravenost a schopnost osvojit si všechny klíčové kompetence nezbytné pro úspěšné začlenění do pracovního a osobního života. V praxi se jedná pro školy jedná o obtížný úkol vybavit své absolventy všemi potřebnými znalostmi a dovednostmi. Propojení všeobecných kompetencí s odbornými vytváří dichotomii mezi všeobecností a odborností. Řešení tohoto vnitřního rouzporu vyžaduje nalezení křehké rovnováhy mezi všeobecným a odborným vzděláním v kurikulu vysokých škol, a to zejména technických. Integrace společenskovědních předmětů do učebních osnov fakulty je cesta, jak toho dosáhnout. Tento směr sice vede k úspěchu, ale taktéž s sebou přináší problémy, vize, výzvy a nové myšlenky, jakým způsobem se vydat na cestě k humanizaci, modernizaci a vyšší efektivnosti vzdělávání.
Anglický abstrakt
Modern time has high demands. It requires full professional expertise and knowledge readiness for graduates and the ability to acquire key competences necessary for successful integration into working and personal life. This implies a difficult task for schools to equip their graduates with all necessary knowledge and skills. Linking general competences with professional competences creates a dichotomy between generality and expertise. The solution of this internal conflict requires a delicate balance of proportionality between general and specialised education in tertiary schools, especially in technical ones. Integrating social sciences into the curriculum of the faculty is the way how to accomplish this. This leads to success but also problems, visions, challenges and new ideas about how to make way to humanism, modernisation and greater efficiency.
Klíčová slova
Kurikulum, kurikulární vize, společenskovědní předměty, vzdělávací koncepce, inovace, všeobecnost a odbornost, klíčové kompetence.
Klíčová slova v angličtině
Curriculum, Curricular vision, Social science subjects, Educational conception,Innovation, Generality and specialisation, Key competences.
Autoři
Vydáno
26. 6. 2014
Nakladatel
SvF STU Bratislava
Místo
Bratislava
ISBN
978-80-227-4191-0
Kniha
Spoločensko-vedné aspekty znalostnej spoločnosti
Číslo edice
1
Strany od
70
Strany do
76
Strany počet
7
BibTex
@inproceedings{BUT112790, author="Jaroslav {Lindr}", title="Všeobecné vzdělávání jako klíčová kompetence odborného studia?", booktitle="Spoločensko-vedné aspekty znalostnej spoločnosti", year="2014", number="1", pages="70--76", publisher="SvF STU Bratislava", address="Bratislava", isbn="978-80-227-4191-0" }