Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
LINDR, J.
Originální název
Školství na křižovatce dvou paralelních světů
Anglický název
Educatiion in the crossroads of two parallel worlds
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Globalizace vyvíjí ve společnosti tlak na profesionalitu, úspěch, jedinečnost, kvalitu a efektivitu. Současná doba mění koncepci a obsah vzdělávání jak s ohledem na dědictví minulosti, tak budoucí vizi rozvoje školství. Na jedné straně je kladen důraz na systém, formalismus, pořádek, disciplínu a dril. Úspěch se měří jako dovednost osvojit si znalosti a také jako schopnost projít systémem tím nejefektivnějším způsobem. Na druhé straně chce vzdělávací systém zvýšit originalitu, kreativitu, flexibilitu, přijímá nové koncepce a inovace. Tím se předpokládá, že absolventi vysokých škol budou moci být všestranně úspěšní v měnících se podmínkách globalizovaného světa. Je možné najít styčné body dvou paralelních koncepcí nebo jsou celkově odlišné? Úvahy o perspektivách pedagogického myšlení a budoucí škole předpokládají porozumění vývojovým tendencím ve společnosti, politice, ekonomice a kultuře.
Anglický abstrakt
Globalisation pressurises society into professionalism, success, uniqueness, quality and effectiveness. The present time changes the conception and content of education with respect to the past heritage and to the future vision as well. On the one hand, the accent is paid to the system, formalism, order, discipline and drill. Success is measured as an ability to accept knowledge and also as an ability to go through the system in the most efficient way. On the other hand, the educational system wants to increase originality, creativity, flexibility, new conceptions and innovations. Through this it is believed that university graduates will be able to be successful in changing conditions of the globalised world. Is possible to find the contact points in the two parallel conceptions, or are they permanently and finally different? Considerations about perspectives of educational thinking and a future school anticipate an explanation of development tendencies in society, politics, economics and culture.
Klíčová slova
Kurikulum, kurikulární vize, globalizace, vzdělávací koncepce, inovace ve školství, proměny školy, nové tendence ve vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Curriculum, curricular vision, globalisation, educational conception, innovation in education, school changes, new tendencies in education.
Autoři
Vydáno
24. 10. 2013
Nakladatel
SvF STU Bratislava
Místo
Bratislava
ISBN
978-80-227-4084-5
Kniha
Človek a jeho spoločnosť pod tlakom globalizácie
Strany od
59
Strany do
68
Strany počet
10
BibTex
@inproceedings{BUT112796, author="Jaroslav {Lindr}", title="Školství na křižovatce dvou paralelních světů", booktitle="Človek a jeho spoločnosť pod tlakom globalizácie", year="2013", pages="59--68", publisher="SvF STU Bratislava", address="Bratislava", isbn="978-80-227-4084-5" }