Detail publikace

Všeobecnost a odbornost jako kompetence vzdělávání do budoucna?

LINDR, J.

Originální název

Všeobecnost a odbornost jako kompetence vzdělávání do budoucna?

Anglický název

Generality and specialisation as a competence of education in the future?

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Moderní vzdělávání klade důraz na rozvoj všech klíčových kompetencí. V současnosti je akcentována potřeba všestranného rozvoje absolventa. Požadavek všestrannosti se však často střetává s upřednostňováním odborného vzdělávání. To vede ke vzniku dichotomie mezi všeobecným a odborným vzděláváním, která je ve školní praxi obtížně řešitelná. Na jedné straně je zdůrazňována myšlenka univerzálnosti a konkurenceschopnosti, na druhé straně je preferována jen odbornost a specializace. Jak tento rozpor řešit? Mají odborné školy prostor k tomu, aby zapracovaly do svých vzdělávacích programů dostatečné zastoupení všeobecně vzdělávacích předmětů? Příkladem úspěšné snahy o všestranné vzdělávání na půdě technické univerzity je zařazení společenskovědních předmětů do studijního plánu Stavební fakulty VUT v Brně. Příspěvek se věnuje koncepčním otázkám, významu těchto předmětů ve studijním plánu a hodnotí zkušenosti s jejich výukou jako přínos pro rozvoj absolventa.

Anglický abstrakt

Modern education emphasises development of all key competences. At present the need for general educational development is accentuated. A task of universality is often in conflict with preference of specialised education. It leads to the dichotomy between general and specialised education which is difficult to be solved in school praxis. On the one hand, a thought of universality and competitiveness is accentuated, on the other hand only the expertise and specialisation is preferred. How to solve this contradiction? Do specialised schools have a possibility to integrate general educational subjects into their educational programmes? An example of a successful attempt of general education in the area of the technical university is the integration of social sciences subjects into academic plan in the Faculty of Civil Engineering BUT in Brno. This paper is concerned with conceptual questions, importance of these subjects in the study plan and also evaluates teaching experience as an asset for the graduate's development.

Klíčová slova

Kurikulum, klíčové kompetence, všeobecné vzdělávání, společenskovědní předměty, hodnocení kvality výuky.

Klíčová slova v angličtině

Curriculum, key competences, general education, social sciences subjects, education quality evaluation.

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

6. 7. 2014

Nakladatel

TU Košice

Místo

Košice

ISBN

978-80-553-1838-7

Kniha

Kvalifikácia pre budúcnosť

Číslo edice

1

Strany od

170

Strany do

175

Strany počet

9

BibTex

@inproceedings{BUT112817,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Všeobecnost a odbornost jako kompetence vzdělávání do budoucna?",
  booktitle="Kvalifikácia pre budúcnosť",
  year="2014",
  number="1",
  pages="170--175",
  publisher="TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-1838-7"
}