Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
LINDR, J.
Originální název
Přínos společenskovědních předmětů pro rozvoj vzdělanosti v nehumanitních studijních oborech
Anglický název
The contribution of social sciences for the development of education in non-social study programmes
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Současná doba klade důraz na všestranný rozvoj osobnosti absolventů. Roste nutnost optimálního zastoupení klíčových kompetencí v profilu absolventa. Idea všestranného rozvoje se stává nosnou myšlenkou pro žádané směřování současného školství. Čím více je absolvent vysoké školy vybaven odbornými i všeobecnými znalostmi, tím lépe se uplatní v profesní praxi, na trhu práce i v osobním životě. Jak optimálně dosáhnout rozvoje všech klíčových kompetencí? Jakou rovnováhu má mít zastoupení odborných a všeobecně vzdělávacích předmětů ve studijním plánu škol? Jakou roli hrají humanitní předměty v kurikulu technické univerzity? Zastoupení předmětů zaměřených na soft skills přispívá k formování osobnosti studentů a k humanizaci technického prostředí. Příspěvek hodnotí roli, smysl, význam a důležitost společenskovědních předmětů v kultivaci studentů, např. Sociální komunikace a Stavební právo. Příspěvek se zaměřuje na teoretická východiska a na rozbor dosavadních zkušeností s výukou na Stavební fakultě VUT v Brně. Příspěvek využívá zpětnovazební hodnocení kvality výuky. Sleduje zhodnocení společenskovědních předmětů pohledem studentů. Všímá si toho, jaký význam studenti společenskovědním předmětům přikládají a jak vidí jejich využití ve svém profesním i osobním životě. Příspěvek pracuje s konkrétními daty získanými z ankety hodnocení kvality výuky, které interpretuje. Závěrem příspěvek konstatuje, že budování vztahu k předmětům, které jdou často mimo rámec odbornosti studentů, je náročné a problematické. Zastoupení společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity přináší humanizaci technického studijního prostředí a vede ke kultivaci osobnosti studentů.
Anglický abstrakt
The present times emphasise general development of personality of graduates. The need for an optimal representation of key competences in the graduate profile rises. The idea of general development is becoming a supporting thought to the right direction of contemporary school system. The more graduates are equipped with professional and general knowledge, the better they achieve in praxis, in the labour market and they will be successful in personal life. How to achieve the development of key competences proportionally? What balance should the representation of professional and general subjects have in the school curriculum? What is the role of social subjects in the curriculum in technical universities? The right representation of courses focused on soft skills contributes to forming student’s personality and to humanisation the technical environment in general. The paper evaluates the role, purpose, meaning and importance of social science subjects in process of cultivation of students, for example Social Communication and Building Law. It focuses both on the theoretical basis and on previous teaching experience. Furthermore, the article uses the feedback evaluation of teaching quality at the Faculty of Civil Engineering BUT. It evaluates the benefits of social science subjects from students’ perspective. It solves how much importance students attach to social science subjects and how they see their usefulness in professional and personal life. The article processes the real data obtained from a survey evaluating the quality of teaching, the data are interpreted as well. Finally, the paper observes students’ relationship to social science subjects, in which students are not often interested, it is difficult and problematic. Representation of social science subjects in curriculum of technical universities brings a impulse to humanise the technical study environment and also leads to cultivation of student’s personality.
Klíčová slova
Kurikulum, společenskovědní předměty, hodnocení kvality výuky, všestranný rozvoj, klíčové kompetence, humanizace technického vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Curriculum, social science subjects, evaluation of teaching quality, general development, key competences, humanisation in technical education
Autoři
Vydáno
25. 9. 2015
Nakladatel
TU Košice
Místo
Košice
ISBN
978-80-553-2221-6
Kniha
Vysokoškolská edukácia pre potreby súčasného kreatívneho podnikateľského prostredia
Číslo edice
1
Strany od
157
Strany do
163
Strany počet
7
BibTex
@inproceedings{BUT121020, author="Jaroslav {Lindr}", title="Přínos společenskovědních předmětů pro rozvoj vzdělanosti v nehumanitních studijních oborech", booktitle="Vysokoškolská edukácia pre potreby súčasného kreatívneho podnikateľského prostredia", year="2015", number="1", pages="157--163", publisher="TU Košice", address="Košice", isbn="978-80-553-2221-6" }