Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
GUZIUR, P.
Originální název
Metodika navrhování ukončení kusých kolejí
Anglický název
Methodology ending of dead-end tracks
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Článek pojednává o možnostech ukončení kusých kolejí a možném přístupu navrhování zarážedel. Obecně je možné uvést, že rozhodujícím prvkem při výběru vhodného zarážedla je jeho schopnost pohltit energii při nárazu a zpomalit kolejové vozidlo. Pohlcení energie, resp. zpomalení, by nemělo být náhlé. Tento případ nastává u zarážedel pevných, kde dojde k deformaci či destrukci zarážedla nebo kolejového vozidla. Jako vhodnější varianty ukončení kusých kolejí se jeví zarážedla pohyblivá nebo hydraulická, u kterých dochází k plynulému zpomalení kolejových vozidel. Volba vhodného typu zarážedla vždy závisí na konkrétním místě. Do rozhodujícího procesu pro volbu zarážedla vstupuje řada faktorů jako například skladba provozu (typ vlaku, jeho hmotnost), rychlost nárazu, geometrické uspořádání koleje apod.
Anglický abstrakt
The paper discusses possibilities of ending dead-end track and approaches for designing buffer stops. Generally speaking, crucial aspect by choosing the right buffer stop is its energy absorbing capacity by impact and therefore slowing down the rolling stock to a halt. Energy absorption or deceleration should not be sudden. This case occurs with fixed buffer stops, where either the rolling stock of buffer stop is damaged on impact. As more suitable option of ending dead-end track, is using friction buffer stops or hydraulic buffer stops which decelerate the rolling stock gradually. Key factors while choosing appropriate buffer stop always depends on particular situation. In decisive process enter many factors such as type of train and its mass, impact speed, geometry of the track etc.
Klíčová slova
Zarážedlo, kinetická energie, brzdná síla, kusá kolej.
Klíčová slova v angličtině
Buffer stop, kinetic energy, braking force, dead-end track.
Autoři
Vydáno
28. 1. 2016
Nakladatel
Vysoké učení technické v Brně
Místo
Brno
ISBN
978-80-214-5311-1
Kniha
18. odborná konference doktorského studia Juniorstav 2016
Strany od
1
Strany do
8
Strany počet
BibTex
@inproceedings{BUT121399, author="Petr {Guziur}", title="Metodika navrhování ukončení kusých kolejí", booktitle="18. odborná konference doktorského studia Juniorstav 2016", year="2016", pages="1--8", publisher="Vysoké učení technické v Brně", address="Brno", isbn="978-80-214-5311-1" }