Detail publikace

Metodika navrhování ukončení kusých kolejí

GUZIUR, P.

Originální název

Metodika navrhování ukončení kusých kolejí

Anglický název

Methodology ending of dead-end tracks

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Článek pojednává o možnostech ukončení kusých kolejí a možném přístupu navrhování zarážedel. Obecně je možné uvést, že rozhodujícím prvkem při výběru vhodného zarážedla je jeho schopnost pohltit energii při nárazu a zpomalit kolejové vozidlo. Pohlcení energie, resp. zpomalení, by nemělo být náhlé. Tento případ nastává u zarážedel pevných, kde dojde k deformaci či destrukci zarážedla nebo kolejového vozidla. Jako vhodnější varianty ukončení kusých kolejí se jeví zarážedla pohyblivá nebo hydraulická, u kterých dochází k plynulému zpomalení kolejových vozidel. Volba vhodného typu zarážedla vždy závisí na konkrétním místě. Do rozhodujícího procesu pro volbu zarážedla vstupuje řada faktorů jako například skladba provozu (typ vlaku, jeho hmotnost), rychlost nárazu, geometrické uspořádání koleje apod.

Anglický abstrakt

The paper discusses possibilities of ending dead-end track and approaches for designing buffer stops. Generally speaking, crucial aspect by choosing the right buffer stop is its energy absorbing capacity by impact and therefore slowing down the rolling stock to a halt. Energy absorption or deceleration should not be sudden. This case occurs with fixed buffer stops, where either the rolling stock of buffer stop is damaged on impact. As more suitable option of ending dead-end track, is using friction buffer stops or hydraulic buffer stops which decelerate the rolling stock gradually. Key factors while choosing appropriate buffer stop always depends on particular situation. In decisive process enter many factors such as type of train and its mass, impact speed, geometry of the track etc.

Klíčová slova

Zarážedlo, kinetická energie, brzdná síla, kusá kolej.

Klíčová slova v angličtině

Buffer stop, kinetic energy, braking force, dead-end track.

Autoři

GUZIUR, P.

Vydáno

28. 1. 2016

Nakladatel

Vysoké učení technické v Brně

Místo

Brno

ISBN

978-80-214-5311-1

Kniha

18. odborná konference doktorského studia Juniorstav 2016

Strany od

1

Strany do

8

Strany počet

8

BibTex

@inproceedings{BUT121399,
  author="Petr {Guziur}",
  title="Metodika navrhování ukončení kusých kolejí",
  booktitle="18. odborná konference doktorského studia Juniorstav 2016",
  year="2016",
  pages="1--8",
  publisher="Vysoké učení technické v Brně",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-5311-1"
}