Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
BUREŠ, J.
Originální název
Využití GNSS-RTK a permanentních sítí GNSS pro železniční bodové pole
Anglický název
Usage GNSS-RTK and GNSS permanent networks for railway geodetic control
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Článek se zabývá formulací technologie přesného měření s využitím globálních navigačních satelitních systémů (GNSS) v železničním stavitelství pro realizaci prostorové polohy koleje v průběhu stavby nebo její následné údržby. Technnologie byla vyvinuta pro Správu železniční dopravní cesty, s.o. s cílem podpory automatizované technologie údržby prostorové polohy koleje na území České republiky (cca 64 350 km2 území). Článek popisuje základní kontext GNSS technologie v reálném čase a její použití pro přesné měření prostorové polohy koleje. Součástí technologie je i optimalizace zaměření v terénu založené na bázi řešení nejkratší (Hamiltonovy) cesty v grafu s dodatečnými podmínkami v uzlech. Optimalizace je řešena s ohledem na časovou a ekonomickou efektivitu Tecnologie umožňuje určení prostorové polohy s mezní odchylkou 10 až 15 mm vzhledem k nejbůližším permanentním stanicím CZEPOS na území České republiky
Anglický abstrakt
The contribution deals with formulation of technology for precise positioning with use of global navigation satellite systems (GNSS) in railway engineering during construction and maintenance of railway line and its spatial position. The technology was developed for Railway Infrastructure Administration, state organization (SŽDC) in order to solve automated maintenance of spatial position of railway line on territory of the Czech Republic – area of 64,350 km2. The paper describes basic context of GNSS technology usage for railway precise positioning, and proposition of algorithm for field GNSS measurement optimization with use of the shortest Hamilton's journey in graph method with additional conditions in nodes. The optimization of field measurement solves its time demands and economic effectiveness. The technology enables precise position determination with absolute difference limit from 10 to 15 mm within GNSS CZEPOS permanent network on territory of the Czech Republic.
Klíčová slova
železnice, prostorová poloha koleje, GNSS-RTK, Hamiltonova cesta
Klíčová slova v angličtině
railway, spatial positioning, GNSS-RTK, Hamiltonian path
Autoři
Vydáno
4. 2. 2016
Nakladatel
ECON Publishing, s.r.o.
Místo
Brno
ISBN
978-80-86433-60-8
Kniha
Družicové metody v geodézii a katastru
Edice
1
Číslo edice
Strany od
64
Strany do
72
Strany počet
9
BibTex
@inproceedings{BUT122947, author="Jiří {Bureš}", title="Využití GNSS-RTK a permanentních sítí GNSS pro železniční bodové pole", booktitle="Družicové metody v geodézii a katastru", year="2016", series="1", number="1", pages="64--72", publisher="ECON Publishing, s.r.o.", address="Brno", isbn="978-80-86433-60-8" }