Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
BELÁK, M. MAXERA, P.
Originální název
Řidičova kontrola situace za vozidlem při jízdě v noci
Anglický název
Control of the situation behind the vehicle during nighttime driving by the driver
Typ
článek ve sborníku mimo WoS a Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Článek se věnuje komplexní analýze chování 22 řidičů při objíždění 12 chodců (figurantů) při jízdě v noci. Data pro účely této analýzy byla získána za pomoci eyetrackeru, který umožňuje sledovat směr a změnu směru pohledu řidiče. Dále byla mj. zaznamenávána data pomocí rozhraní vozidla OBD, která umožňují získat přehled např. o sešlápnutí akceleračního pedálu, momentální rychlosti vozidla aj. Cílem provedené analýzy bylo především zjištění celkového času, který řidiči před započetím předmětného manévru ke kontrole situace za vozidlem potřebovali. Dále byly vyhodnocovány jednotlivé složky tohoto času, kterými jsou samotná fixace pohledu řidiče do zrcátka resp. kontrola objektu v zrcátku a čas, který je potřebný k přesunu pohledu řidiče z původně sledovaného objektu do zrcátka a po kontrole situace v zpětném zrcátku zpět na sledování provozu či nového objektu v silničním provozu. Pohledy do zrcátek byly dále hodnoceny a rozděleny do kategorií vzhledem k použitému zpětnému zrcátku (levé, pravé, interiérové), v závislosti na situaci za a před vozidlem a podle dalších jiných podmínek. Pro účely analýzy bylo použito celkem 264 videozáznamů, ve kterých bylo analyzováno celkem 370 pohledů do zrcátek. V závěru článku jsou uvedeny různé zajímavé skutečnosti jako např. různé vzorce chování či specifické znaky jízdního stylu, které byly zjištěny při analýze získaných videozáznamů.
Anglický abstrakt
The article is devoted to a comprehensive analysis of the behavior of the 22 drivers in the circumnavigation of 12 pedestrians (helpers) when driving at night. Data for the purpose of this analysis was obtained with the help of eyetrackeru, which allows you to track and change the direction of the line of sight of the driver. Furthermore, mj. recorded data with the vehicle OBD interface that allow you to get an overview of for example. on the acceleration pedal, the pedal the momentary speed of the vehicle, etc. The aim of the analysis was to determine the total time that the drivers before the start of the manoeuvre to check the situation behind the vehicle. The individual components were evaluated further this time, which are the very cockpit fixation in the mirror or check object in the rearview mirror and the time that is required to move the driver's view of the object originally in the mirror and after reviewing the situation in the rearview mirror back to the traffic monitor or a new object on the road. Insights into the mirrors have been further evaluated and categorized due to the reverse mirror (left, right, Interior), depending on the situation and the front of the vehicle and under other conditions. For the purposes of analysis, it was applied to a total of 264 videos, in which a total of 370 views were analysed in the mirrors. In conclusion, the article lists various interesting facts such as. different behavior patterns or specific driving style characters that were detected in the analysis of acquired footage.
Klíčová slova
Situace za vozidlem, Eyetracker; Eyetracking; Reakční doba, Zrcátko, Řidič, Chování, OBD.
Klíčová slova v angličtině
Situation behind the vehicle; Eyetracker; Eyetracking; Reaction time, Mirror, Driver, Behaviour, Conduct, OBD.
Autoři
BELÁK, M.; MAXERA, P.
Vydáno
21. 4. 2016
Nakladatel
ÚSI VUT v Brně
Místo
Brno
ISBN
978-80-214-5336-4
Kniha
Junior Forensic Science Brno 2016 - sborník příspěvků
Číslo edice
první
Strany od
10
Strany do
Strany počet
7
BibTex
@inproceedings{BUT128560, author="Michal {Belák} and Pavel {Maxera}", title="Řidičova kontrola situace za vozidlem při jízdě v noci", booktitle="Junior Forensic Science Brno 2016 - sborník příspěvků", year="2016", number="první", pages="10--10", publisher="ÚSI VUT v Brně", address="Brno", isbn="978-80-214-5336-4" }