Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
NEKULOVÁ, P. DAŠKOVÁ, J. NEKULA, L.
Originální název
Využití laboratorní zkoušky stanovení součinitele tření po ohlazování pro predikci protismykových vlastností při návrhu cementobetonového krytu s obnaženým kamenivem
Anglický název
The use of laboratory determination of friction coefficient after polishing for prediction of skid resistance properties for design of new concrete roads surface with exposed aggregate
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Příspěvek se zabývá zkušební metodou stanovení součinitele tření po ohlazení, která je popsána v normě ČSN EN 12697-49. Tato norma je sice součástí řady norem pro zkoušení asfaltových směsí, ale výsledky uvedené v článku dokazují, že je využitelná i pro cementobetonové kryty. V rámci výzkumných projektů TA 02030479 a TA01031562 byly dlouhodobě měřeny protismykové vlastnosti povrchu vozovky na vybraných úsecích s cementobetonovým krytem s různou úpravou povrchu. Z úseků byly také odebírány vývrty, na kterých se prováděla zkouška stanovení součinitele tření po ohlazení. Výsledky vývoje součinitele podélného tření Fp měřeného na vozovce byly srovnány s laboratorní predikcí protismykových vlastností – součinitelem tření po ohlazování µFAP. Byl stanoven přepočetní vztah mezi součinitelem tření Fp a součinitelem tření po ohlazení µFAP a také vztah mezi skutečným dopravním zatížením na měřených úsecích a jeho laboratorní simulací pomocí cyklů ohlazování.
Anglický abstrakt
The paper deals with laboratory determination of the friction coeffcient after polishing which is described in the standard EN 12697-49. This standard is part of a series of standards for the testing of bituminous mixtures, but the results referred to in article prove that it is usable for concrete roads. In the framework of research projects TA02030479 and TA01031562 skid resistance of road surface on selected sections were measured. Cores were also taken from the sections and were polished in laboratory. The results of the development of the longitudinal friciton coefficient Fp measured on the road were compared with laboratory tests of skid resistance – friction coefficient after polishing µFAP. The relationships between between both coefficients was established and also the relationship between the actual traffic load on measured sections and its laboratory simulations using polishing.
Klíčová slova
protismykové vlastnosti povrchu vozovky; kamenivo; cementobetonový kryt; součinitel tření po ohlazení
Klíčová slova v angličtině
skid resistance; aggregate; concrete road; the friciton coeffcient after polishing
Autoři
NEKULOVÁ, P.; DAŠKOVÁ, J.; NEKULA, L.
Vydáno
22. 9. 2016
Nakladatel
Výzkumný ústav maltovin Praha s.r.o.
Místo
Praha
ISBN
978-80-01-06374-3
Kniha
Betonové vozovky 2016 - sborník přednášek
Edice
1
Číslo edice
Strany od
181
Strany do
188
Strany počet
221
BibTex
@inproceedings{BUT130048, author="Pavla {Nekulová} and Jaroslava {Dašková} and Leoš {Nekula}", title="Využití laboratorní zkoušky stanovení součinitele tření po ohlazování pro predikci protismykových vlastností při návrhu cementobetonového krytu s obnaženým kamenivem", booktitle="Betonové vozovky 2016 - sborník přednášek", year="2016", series="1", number="1", pages="181--188", publisher="Výzkumný ústav maltovin Praha s.r.o.", address="Praha", isbn="978-80-01-06374-3" }