Detail publikace

Humanizace vzdělávacího prostředí na technické univerzitě skrze společenskovědní předměty

LINDR, J.

Originální název

Humanizace vzdělávacího prostředí na technické univerzitě skrze společenskovědní předměty

Anglický název

Humanisation of ducational environment at technical university through the social science subjects

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

V době dynamických společenských proměn vzrůstají nároky na absolventy vysokých škol. Pro úspěšné začlenění absolventů do praxe se požaduje plná profesionální připravenost. Ukazuje se, že pouze odbornost nestačí. Roste význam soft skills. Je třeba modernizovat akademické plány tak, aby reagovaly na měnící se potřeby doby. Začlenění společenskovědních předmětů do akademických plánů technické univerzity umožňuje zvýšit úroveň osvojení klíčových kompetencí. Řešení dichotomie mezi všeobecností a odborností cestou humanizace technického vzdělávání je jednou z otázek optimální koncepce vzdělávání. Citlivé zasazení společenskovědních předmětů do studijních programů nehumanitních studijních oborů je pro studenty prospěšné. Napomáhají kultivaci absolventů. Příspěvek se zamýšlí nad výukou společenskovědních předmětů na vybrané fakultě VUT v Brně. Uvádí průzkumnou případovou studii na základě zpětnovazebního hodnocení kvality výuky. Ukazuje přínos dvou konkrétních společenskovědních předmětů A: Psychologie managementu a B: Komunikace a rétorika z pohledu studentů. Prezentuje kvantifikované výsledky přínosu formou tabulek, grafické vizualizace, lineární regrese trendu a interpretace získaných výsledků. Ukazuje se, že studenti vítají zejména ty společenskovědní předměty, jejichž obsah je těsněji tematicky propojen s odborným zaměřením studia.

Anglický abstrakt

In the period of dynamic changes in society the demands on university graduates are increasing. For a successful integration of graduates into practice professional readiness is required. It has been found out that only expertise is not adequate. The importance of soft skills is growing. It is necessary to modernise the academic study programmes to meet the requirements of present changing needs. Integrating social science subjects into the academic plans of technical universities allows to increase the level of key competences. One of the educational tasks is resolving the dichotomy between generality and expertise through humanisation of technical education. A sensitive insertion of social science subjects in curriculum of non-humanistic study programmes is beneficial for students. They help to cultivate graduates. The paper reflects on the teaching of the social science subjects at a selected faculty at BUT. It presents an exploratory case study based on the feedback agenda evaluation of teaching quality. It shows the contribution of two particular social science subjects A: Psychology of Management and B: Communication and Rhetoric from students’ perspective. The paper presents the quantified results of the contribution in the form of tables, graphical visualisation, linear regression trend and interpretation of results. It shows that students welcome such social science subjects which provide content with a closer connection to their study specialisation.

Klíčová slova

všeobecný rozvoj, kurikulum, klíčové kompetence, společenskovědní předměty, všeobecnost a odbornost, humanizace technického vzdělávání, soft skills, přínos předmětu, profil absolventa, hodnocení kvality výuky

Klíčová slova v angličtině

general development, curriculum, key competences, social science subjects, generality and specialisation, humanisation of technical education, soft skills, subject contribution, graduate’s profile, teaching quality assessment

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

14. 9. 2016

Nakladatel

ICV Mendelu Brno

Místo

Křtiny

ISBN

978-80-7509-426-1

Kniha

ICOLLE 2016

Číslo edice

1

Strany od

274

Strany do

286

Strany počet

13

BibTex

@inproceedings{BUT131622,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Humanizace vzdělávacího prostředí na technické univerzitě skrze společenskovědní předměty",
  booktitle="ICOLLE 2016",
  year="2016",
  number="1",
  pages="274--286",
  publisher="ICV Mendelu Brno",
  address="Křtiny",
  isbn="978-80-7509-426-1"
}