Detail publikace

Stanovení výše škody na životním prostředí v souvislosti s haváriemi na pozemních komunikacích

ADAMEC, V. SCHÜLLEROVÁ, B. HRABOVÁ, K. VÉMOLA, A.

Originální název

Stanovení výše škody na životním prostředí v souvislosti s haváriemi na pozemních komunikacích

Anglický název

Environmental damage assessment in connection with the road accidents

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Současný stav stanovení výše škod na životním prostředí je zaměřen především na důsledky dlouhodobého působení negativních faktorů, jako jsou například emise z dopravy a průmyslu. Významná poškození mohou být způsobena i v důsledku krátkodobého působení, jako jsou například havárie během transportu nebezpečných látek. Škody, které jsou v souvislosti s nimi následně řešeny, ve většině případů zohledňují pouze náklady spojené s likvidací a sanací zasaženého území. Zároveň však dochází k mnoha změnám, omezením a možným dalším poškozením i v době vzniku od začátku až po ukončení likvidace havárie, které může být dlouhodobou záležitostí. Příkladem je nemožnost využívání funkcí, které poškozené území poskytovalo, spojené nejenom se ztrátou zisku. Cílem příspěvku proto bylo analyzovat současný stav stanovení výše škod na životním prostředí, analyzovat vhodné metody pro sjednocení postupu v rámci znalecké činnosti a navrhnout systémový přístup stanovení výše škod na ŽP. Využity byly především metody inženýrství rizik, založené na kvalitativním a semikvantitativním přístupu. Navržený postup byl následně implementován do softwarového nástroje, který by měl sloužit pro potřeby expertní i soudně znalecké činnosti.

Anglický abstrakt

Current status of the environmental damage amount determination is mainly focused on the long-term consequences of negative factors, such as transport and industry emissions. Significant damages however, could be caused as a result of short-term effects, such as events with leakage of the hazardous chemicals. Damages that are subsequently being dealt with, in most cases reflect only the costs associated with the liquidation and remediation of the affected area. However, there are many another changes, limitations and further damages from the beginning to the end of remediation of area, which can be a long-term issue. An example is the inability to use the functions that the damaged area provided. The aim of the paper was therefore thoroughly analyse the current state of determining the amount of damage to the environment, to analyse appropriate methods for the unification process in the framework of expert activities and propose a systematic approach to improve the determination. Mainly, there were applied the risk engineering methods based on qualitative and semi quantitative approach. The proposed procedure was subsequently implemented in a software tool that should be available for the needs of experts.

Klíčová slova

systém, přístup, životní prostředí, škoda, analýza, riziko

Klíčová slova v angličtině

system, approach, environment, damage, analysis, risk

Autoři

ADAMEC, V.; SCHÜLLEROVÁ, B.; HRABOVÁ, K.; VÉMOLA, A.

Vydáno

14. 9. 2017

Místo

Uherské Hradiště

ISBN

978-80-7454-717-1

Kniha

Krizové řízení a řešení krizových situací, 14. - 15. září 2017, FLKŘ UTB v uherském Hradišti

Strany od

5

Strany do

12

Strany počet

8

URL

BibTex

@inproceedings{BUT142859,
  author="Vladimír {Adamec} and Barbora {Popelová} and Kristýna {Hrabová} and Aleš {Vémola}",
  title="Stanovení výše škody na životním prostředí v souvislosti s haváriemi na pozemních komunikacích",
  booktitle="Krizové řízení a řešení krizových situací, 14. - 15. září 2017, FLKŘ UTB v uherském Hradišti",
  year="2017",
  pages="5--12",
  address="Uherské Hradiště",
  isbn="978-80-7454-717-1",
  url="http://www.krizoverizeni-uh.cz/doc/Sbornik_UH_2017.pdf"
}