Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
LINDR, J.
Originální název
Přínos výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě pro uplatnění absolventů v praxi
Anglický název
The benefit of training of socio-scientific at the technical university for application of gradutes in praxis
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Profil absolventa vysoké školy mluví o odbornosti a o rozvoji klíčových kompetencí nutných pro úspěšné budoucí uplatnění absolventů. Zkušenosti z praxe, požadavky na rozvoj absolventů a nároky na flexibilitu uplatnění na pracovním trhu ukazují, že pouze odbornost nestačí. Absolvent technického studia musí být vybaven z vysoké školy všemi potřebnými odbornými a všeobecnými znalostmi, které využije v pracovním životě. Vzrůstá potřeba komplexnosti a všestranného rozvoje osobnosti. Velkou roli hraje propojení teorie s praxí a socioprofesní analýza všech kompetencí užitečných pro praxi. Na technických univerzitách roste snaha o všestranný rozvoj studentů a o tematickou provázanost společenskovědních předmětů s odborným studiem. Příspěvek uvádí průzkumnou studii o vnímání přínosu výuky společenskovědních předmětů studenty na základě zpětnovazební agendy hodnocení kvality výuky a dotazníku mapujícího faktory, které přínos předmětu ovlivňují. Rozebírá faktory, které souvisí s vnímáním předmětu, jako je např. přínos pro budoucí práci, pro osobní rozvoj, souvislost předmětu s oborem, zajímavost předmětu aj. S využitím statistického testování hypotéz je předložena komparace vybraných faktorů ovlivňujících přínos. Je posouzena jejich významnost s ohledem na vnímání společenskovědního předmětu pro rozvoj studentů.
Anglický abstrakt
A graduate’s profile speaks about the expertise and the development of key competences needed for successful future work placement of university graduates. Experience from praxis, requirements for the development of graduates and demands for flexibility in labour market show that only expertise is not enough. The graduate of technical study programme must be fully-equipped from university with all the necessary specialised and general competences used in working life. Complexity and development of personality are increasing. The connection of theory with practice and also an analysis of all social and professional competences useful in praxis play a major role. At technical universities an effort for general development of students and for a thematic coherence of social science subjects with professional studies is increasing. The paper presents an exploratory case study of the contribution of social science subjects based on the feedback agenda evaluation of teaching quality and on the questionnaire mapping factors affected the contribution as well. It discusses factors related to the perception of subject, e. g. contribution for the future work, contribution for personal development, relationship of the subject with the study specialisation, subject attractiveness etc. With using of statistical hypothesis testing is presented a comparison of selected factors affecting the contribution. There is assessed their significance with regard to the perception of social science subject to students’ development.
Klíčová slova
Všestranný rozvoj absolventů, společenskovědní předměty, humanizace akademického prostředí, přínos společenskovědních předmětů, statistické vyhodnocení
Klíčová slova v angličtině
Student’s general development, social science subjects, humanization of educational environment, contribution of social science subjects, statistical proceeding
Autoři
Vydáno
11. 12. 2017
Nakladatel
TU Košice
Místo
Košice
ISBN
978-80-553-2866-9
Kniha
Genéza vývoja profilu študenta pre potreby globálneho trhu práce
Číslo edice
1
Strany od
170
Strany do
174
Strany počet
5
BibTex
@inproceedings{BUT143874, author="Jaroslav {Lindr}", title="Přínos výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě pro uplatnění absolventů v praxi", booktitle="Genéza vývoja profilu študenta pre potreby globálneho trhu práce", year="2017", number="1", pages="170--174", publisher="TU Košice", address="Košice", isbn="978-80-553-2866-9" }