Detail publikace

Doplňující kritéria pro hodnocení vlastností silnišních asfaltů a jejich vztah k trvanlivosti vozovky

DAŠEK, O. COUFALÍK, P. HÝZL, P. STOKLÁSEK, S. ŠPAČEK, P. HEGR, Z.

Originální název

Doplňující kritéria pro hodnocení vlastností silnišních asfaltů a jejich vztah k trvanlivosti vozovky

Anglický název

Additional criteria for evaluation of paving bitumen propertes and their relationship to pavement durability

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Příspěvek se zabývá možností predikce náchylnosti silničních asfaltů k projevům termooxidačního stárnutí na základě stanovení jejich disperzní stability. Disperzní stabilita je v tomto případě vyjadřována pomocí flokulačního toluenového indexu (FTI), který je stanoven metodou jednobodové srážecí titrace. Na souboru 32 vzorků silničních asfaltů je ukázáno, že tento index může za určitých okolností sloužit jako signální veličina nadměrného stárnutí. Hodnocená pojiva byla v laboratoři podrobena stárnutí metodou RTFOT i její modifikovanou variantou 3xRTFOT. Měřítkem náchylnosti těchto pojiv k termooxidačnímu stárnutí bylo mimo jiné zvýšení bodu měknutí a podíl komplexních smykových modulů stanovených v dynamickém smykovém reometru (DSR) před a po proceduře stárnutí. Bylo prokázáno, že u silničních asfaltů používaných v České republice existuje korelace mezi hodnotou FTI a termooxidační labilitou zjištěnou procesy simulovaného stárnutí. Praktické dopady uvedených výsledků jsou demonstrovány na zkušebním úseku rozděleném do tří sekcí, pro jejichž zhotovení byly použity tři různé silniční asfalty s rozdílnou disperzní stabilitou.

Anglický abstrakt

The paper deals with the possibility of prediction of the tendency of paving bitumens to thermo oxidative aging based on the determination of their dispersion stability. The dispersion stability is expressed using the flocculation toluene index (FTI), which is determined by the single-point precipitation titration method. A set of 32 paving bitumen samples shows that this index may perform as a signal of excessive aging. Binders were aged in the laboratory by RTFOT method and its modified 3xRTFOT variant. The criterion of susceptibility of these binders to thermo-oxidative aging was the increase in softening point and the ratio of complex shear modulus determined in dynamic shear rheometer (DSR) before and after the aging procedure. It has been demonstrated that a correlation between the FTI value and the thermo-oxidative lability exists for paving bitumens used in the Czech Republic. The practical effects of these results are demonstrated on a test section which was divided into three subsections. Each of these subsections contained paving bitumen with different dispersion stability.

Klíčová slova

Silniční asfalt; termooxidační stárnutí; disperzní stabilita; DSR

Klíčová slova v angličtině

Paving bitumen; thermooxidative ageing; dispersion stability; DSR

Autoři

DAŠEK, O.; COUFALÍK, P.; HÝZL, P.; STOKLÁSEK, S.; ŠPAČEK, P.; HEGR, Z.

Vydáno

28. 11. 2017

Nakladatel

PRAGOPROJEKT, a.s., K Ryšánce 1668/16, 147 54 Praha 4

Místo

České Budějovice

ISBN

978-80-906809-0-6

Kniha

Asfaltové vozovky 2017

Edice

1

Číslo edice

1

Strany od

1

Strany do

11

Strany počet

11

BibTex

@inproceedings{BUT144278,
  author="Ondřej {Dašek} and Pavel {Coufalík} and Petr {Hýzl} and Svatopluk {Stoklásek} and Petr {Špaček} and Zdeněk {Hegr}",
  title="Doplňující kritéria pro hodnocení vlastností silnišních asfaltů a jejich vztah k trvanlivosti vozovky",
  booktitle="Asfaltové vozovky 2017",
  year="2017",
  series="1",
  number="1",
  pages="1--11",
  publisher="PRAGOPROJEKT, a.s., K Ryšánce 1668/16, 147 54 Praha 4",
  address="České Budějovice",
  isbn="978-80-906809-0-6"
}