Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
HOLCNER, P. MACUR, J. MIKOLÁŠEK, I.
Originální název
Zlepšení kapacity zipovacího úseku
Anglický název
Improving capacity of zipper merge bottleneck
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Při nutnosti spojit dva (nebo více) jízdní pruhy do jednoho vzniká úzké hrdlo. Zatímco existují strategie pro řízení provozu před vznikem zácpy, stav po jejím vzniku je spíše opomíjen a zanedbáván v reálném provozu i v teoretickém bádání. Přitom existuje reálná a poměrně snadná možnost pro zlepšení kapacitních poměrů. Zdůvodnění je založeno na vlastnostech dopravního proudu demonstrovaných na fundamentálních diagramech se vztahy rychlosti, hustoty a intenzity dopravního proudu. Teoretické úvahy jsou podepřeny simulačními experimenty, které naznačují významné rezervy. Zároveň lze prokázat, že i velmi malé zlepšení kapacity a redukce fronty může přinést velké úspory ztraceného času.
Anglický abstrakt
In the case of lane drop necessity (decrease of the number of lanes) a bottleneck arises on the road. While control strategies before queue emergence are often and thoroughly discussed the post-emergence state is rather neglected and omitted both in real world and in theoretical research. However, there exists a realistic and relatively easy possibility for improving the capacity. The explanation is based on the traffic flow characteristics demonstrated in the fundamental diagrams of speed, density, and intensity relations in traffic flow. Theoretical considerations are supported by simulation experiments which indicate significant reserves. It can be also proven that even a slight improvement in capacity, and the consequent queue reduction, may lead to great decrease of the total lost time.
Klíčová slova
zúžení komunikace, spojování pruhů, zipování, dopravní proud, hustota, rychlost, intenzita, simulace
Klíčová slova v angličtině
bottleneck, lane merging, lane drop, zipper merge, traffic flow, density, velocity, intensity, simulation
Autoři
HOLCNER, P.; MACUR, J.; MIKOLÁŠEK, I.
Vydáno
3. 10. 2017
Nakladatel
Žilinská univerzita v Žiline
Místo
Žilina
ISBN
978-80-554-1370-9
Kniha
Zborník 9. Dopravná infraštruktúra v mestách
Strany od
36
Strany do
42
Strany počet
238
BibTex
@inproceedings{BUT144803, author="Petr {Holcner} and Jiří {Macur} and Igor {Mikolášek}", title="Zlepšení kapacity zipovacího úseku", booktitle="Zborník 9. Dopravná infraštruktúra v mestách", year="2017", pages="36--42", publisher="Žilinská univerzita v Žiline", address="Žilina", isbn="978-80-554-1370-9" }