Detail publikace

Užití numerických modelů v dopravním systému pražského metra D

OKŘINOVÁ, P. APELTAUER, T. BENEŠ, P.

Originální název

Užití numerických modelů v dopravním systému pražského metra D

Anglický název

APPLICATION OF NUMERICAL MODELS ON TRANSPORT SYSTEM OF PRAGUE METRO D LINE

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Příspěvek se zabývá posouzením části stavby pražského metra trasy D z hlediska evakuace osob, a to konkrétně o posouzení podzemní, víceúrovňové stanice Pankrác, která leží na nově budovaném úseku trasy. S ohledem na složité podmínky evakuace a zásahu záchranných složek u staveb umístěných pod povrchem země, je nutné klást velký důraz na bezpečnost a bezpečnostní opatření již v návrhové fázi. V dnešní době se setkáváme s různými metodami posuzování evakuace osob, vedle klasických normativních přístupů, můžeme narazit i na pokročilé metody požárního inženýrství, jako jsou numerické modely evakuace osob. V popisovaném příkladu předpokládáme, že ve stanici Pankrác zastaví současně dvě vlakové soupravy o plné obsazenosti a je nutné evakuovat pasažéry ze stanice na povrch do bezpečí. Studie obsahuje několik variant scénářů, populace, modelů chování, celkem provedeno 120 samostatných simulací evakuace stanice, vyhodnoceno přes 1 700 dílčích nebo celkových evakuačních časů. Vyhodnocení výsledků slouží pro optimalizaci dispozičního uspořádaní stanice a přilehlých částí s primárním zaměřením na srovnání efektivnosti jednotlivých variant evakuace.

Anglický abstrakt

The paper deals with assessment of the construction of the Pragude metro D in terms of evacuation, specifically, the assessment of the underground, multilevel subway station Pankrác, which lies on newly built section of the road. Given the difficult conditions of evacuation and intervention of rescue forces at buildings placed underground, it is necessary to put great emphasis on safety and security measures already in the design phase. Today, we meet various methods of assessing evacuation of persons, when except classical normative approach we can find advanced methods of fire engineering, like numeric models of evacuation of persons. In the described example we assume, that in the Pankrác subway station are stopped two train sets, which are fully occupied, and it is necessary to evacuate the passengers from the station to the safety of the surface. The study contains several scenarios, population, models of behaviour, around 120 separate simulation of the station evacuation and there was evaluated over 1 700 part or total evacuation times. Evaluation of the results serves for optimalization of the station layout and its adjacent parts with main focus on comparation of the effectiveness of individual variants of evacuation.

Klíčová slova

Evakuace, metro, stanice, evakuace osob, evakuační model, kongesce, Pathfinder

Klíčová slova v angličtině

Evacuation, subway, tunnel, evacuation pedestrians, evacuation model, congestion, Pathfinder

Autoři

OKŘINOVÁ, P.; APELTAUER, T.; BENEŠ, P.

Vydáno

25. 1. 2018

Nakladatel

Vysoké učení technické v Brně

Místo

Brno

ISBN

978-80-86433-69-1

Kniha

Sborník příspěvků - JUNIORSTAV 2018

Číslo edice

20

Strany od

1

Strany do

10

Strany počet

10

BibTex

@inproceedings{BUT144846,
  author="Petra {Okřinová} and Tomáš {Apeltauer} and Petr {Beneš}",
  title="Užití numerických modelů v dopravním systému pražského metra D 

",
  booktitle="Sborník příspěvků - JUNIORSTAV 2018",
  year="2018",
  number="20",
  pages="1--10",
  publisher="Vysoké učení technické v Brně",
  address="Brno",
  isbn="978-80-86433-69-1"
}