Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
OKŘINOVÁ, P. APELTAUER, T. BENEŠ, P.
Originální název
Užití numerických modelů v dopravním systému pražského metra D
Anglický název
APPLICATION OF NUMERICAL MODELS ON TRANSPORT SYSTEM OF PRAGUE METRO D LINE
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Příspěvek se zabývá posouzením části stavby pražského metra trasy D z hlediska evakuace osob, a to konkrétně o posouzení podzemní, víceúrovňové stanice Pankrác, která leží na nově budovaném úseku trasy. S ohledem na složité podmínky evakuace a zásahu záchranných složek u staveb umístěných pod povrchem země, je nutné klást velký důraz na bezpečnost a bezpečnostní opatření již v návrhové fázi. V dnešní době se setkáváme s různými metodami posuzování evakuace osob, vedle klasických normativních přístupů, můžeme narazit i na pokročilé metody požárního inženýrství, jako jsou numerické modely evakuace osob. V popisovaném příkladu předpokládáme, že ve stanici Pankrác zastaví současně dvě vlakové soupravy o plné obsazenosti a je nutné evakuovat pasažéry ze stanice na povrch do bezpečí. Studie obsahuje několik variant scénářů, populace, modelů chování, celkem provedeno 120 samostatných simulací evakuace stanice, vyhodnoceno přes 1 700 dílčích nebo celkových evakuačních časů. Vyhodnocení výsledků slouží pro optimalizaci dispozičního uspořádaní stanice a přilehlých částí s primárním zaměřením na srovnání efektivnosti jednotlivých variant evakuace.
Anglický abstrakt
The paper deals with assessment of the construction of the Pragude metro D in terms of evacuation, specifically, the assessment of the underground, multilevel subway station Pankrác, which lies on newly built section of the road. Given the difficult conditions of evacuation and intervention of rescue forces at buildings placed underground, it is necessary to put great emphasis on safety and security measures already in the design phase. Today, we meet various methods of assessing evacuation of persons, when except classical normative approach we can find advanced methods of fire engineering, like numeric models of evacuation of persons. In the described example we assume, that in the Pankrác subway station are stopped two train sets, which are fully occupied, and it is necessary to evacuate the passengers from the station to the safety of the surface. The study contains several scenarios, population, models of behaviour, around 120 separate simulation of the station evacuation and there was evaluated over 1 700 part or total evacuation times. Evaluation of the results serves for optimalization of the station layout and its adjacent parts with main focus on comparation of the effectiveness of individual variants of evacuation.
Klíčová slova
Evakuace, metro, stanice, evakuace osob, evakuační model, kongesce, Pathfinder
Klíčová slova v angličtině
Evacuation, subway, tunnel, evacuation pedestrians, evacuation model, congestion, Pathfinder
Autoři
OKŘINOVÁ, P.; APELTAUER, T.; BENEŠ, P.
Vydáno
25. 1. 2018
Nakladatel
Vysoké učení technické v Brně
Místo
Brno
ISBN
978-80-86433-69-1
Kniha
Sborník příspěvků - JUNIORSTAV 2018
Číslo edice
20
Strany od
1
Strany do
10
Strany počet
BibTex
@inproceedings{BUT144846, author="Petra {Okřinová} and Tomáš {Apeltauer} and Petr {Beneš}", title="Užití numerických modelů v dopravním systému pražského metra D ", booktitle="Sborník příspěvků - JUNIORSTAV 2018", year="2018", number="20", pages="1--10", publisher="Vysoké učení technické v Brně", address="Brno", isbn="978-80-86433-69-1" }