Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
KUDRNA, J. ŠPERKA, P. HOLOMEK, J. ROZSYPALOVÁ, I. SALAJKA, V. BOHUŠ, Š. URBANEC, K.
Originální název
Progresivní technologie pro prodloužení doby životnosti asfaltových vozovek
Anglický název
Progresive technology to prolong asphalt pavements life time
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Současná podoba sítě silnic v České republice je výsledkem dlouhého historického vývoje. Průmyslová povaha země způsobuje střední až těžké dopravní zatížení i na silnicích II a III. třídy. Konstrukce vozovek těchto v hluboké minulosti vybudovaných silnic jsou náchylné k porušení všemi typy trhlin a deformacemi, zejména při krajnicích. Rekonstrukce a rozšíření silnic jsou zpravidla obtížně realizovatelné. Článek představuje výzkum zaměřený na použití tenkých asfaltových vrstev, které byly vyztuženy skleněnými mřížemi. Byly vyvinuty speciální samolepící skleněné mříže z velmi tenkých skleněných vláken chráněné speciální polymerním pokrytím. Díky speciální struktuře a polymernímu pokrytí vláken se technologie instalace skleněných mříží do mezivrstvy mezi obrusnou a ložní asfaltovou vrstvu projevila jako spolehlivá s vysokou odolností proti porušení během pokládky i následného hutnění asfaltových vrstev. Článek prezentuje prvotní výsledky laboratorních zkoušek, zejména zkoušky cyklickým zatěžováním s dotvarováním zkušebních těles, které prokazují pozitivní vliv skleněných mříží na omezení vývoje trhlin.
Anglický abstrakt
The current state of Czech roads is the result of long history development. Industry character of country causes medium and heavy traffic loading of local roads. The pavement structures of these roads built in deep history suffers by all type of cracks and deformation especially near shoulders. The reconstruction and widening of these roads is usually hardly possible. The paper presents research focused on using thin bituminous layers reinforced by glass grids. Special self-sticked glass grids with plastic coating of very thin glass fibbers were developed. The technology of glass grid installation into interlayer between wearing and binder asphalt courses is reliable, glass grids have high resistance to failure during laying and compaction of bituminous mixture. The paper presents laboratory test especially dynamic loading creep tests that document the effect of glass grids to limit developments of cracks in case of different glass grid reinforcing.
Klíčová slova
sklovláknitá mříž, asfaltová vozovka, trhliny
Klíčová slova v angličtině
glass grid, asphalt pavement, cracs
Autoři
KUDRNA, J.; ŠPERKA, P.; HOLOMEK, J.; ROZSYPALOVÁ, I.; SALAJKA, V.; BOHUŠ, Š.; URBANEC, K.
Vydáno
28. 11. 2017
Nakladatel
PRAGOPROJEKT, a.s., K Ryšánce 1668/16, 147 54 Praha 4
Místo
České Budějovice
ISBN
978-80-906809-0-6
Kniha
ASFALTOVÉ VOZOVKY 2017
Číslo edice
1
Strany od
Strany do
6
Strany počet
BibTex
@inproceedings{BUT145220, author="Jan {Kudrna} and Pavel {Šperka} and Josef {Holomek} and Iva {Čairović} and Vlastislav {Salajka} and Štěpán {Bohuš} and Květoslav {Urbanec}", title="Progresivní technologie pro prodloužení doby životnosti asfaltových vozovek", booktitle="ASFALTOVÉ VOZOVKY 2017", year="2017", number="1", pages="1--6", publisher="PRAGOPROJEKT, a.s., K Ryšánce 1668/16, 147 54 Praha 4", address="České Budějovice", isbn="978-80-906809-0-6" }