Detail publikace

Význam společenskovědních předmětů pro úspěšnější začlenění absolventů do praxe

LINDR, J.

Originální název

Význam společenskovědních předmětů pro úspěšnější začlenění absolventů do praxe

Anglický název

Importance of social science subjects for more successfully inclusion of graduates to praxis

Typ

abstrakt

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Univerzalita vzdělání absolventů zvyšuje jejich úspěšnou uplatnitelnost v praxi. Požadavky na absolventy společně s nároky na flexibilitu ukazují, že pouze odbornost nestačí. U absolventů technického studia je třeba více rozvíjet soft skills a dbát na osvojení klíčových kompetencí, aby byl absolvent v praxi odborně zdatný a všestranně úspěšný. K tomu napomáhá zařazení společenskovědních předmětů do kurikula technické univerzity. Příspěvek teoreticky zdůvodňuje nutnost všeobecného vzdělání u techniků. V průzkumné části příspěvek analyzuje přínos vybraných společenskovědních předmětů Etika v podnikání, Prezentační dovednosti a Sociologie na technické univerzitě, jak ho vidí sami studenti. Rozebírá faktory, které přínos ovlivňují, např. potřebnost pro budoucí práci, modernost výuky, intelektuální stimulace aj. Ukazuje se, že studenti oceňují, když výuka společenskovědních předmětů studenty rozvíjí a má těsnější propojení se studovaným oborem a praxí. Transdisciplinarita charakterizuje vzdělávání napomáhající úspěšnému začlenění absolventů do praxe.

Anglický abstrakt

Universality of education of graduates increases their successful inclusion into praxis. Requirements for graduates together with demands for flexibility show that only expertise is not enough. For graduates of technical university, it is necessary to develop softs skills and to ensure mastery of key competences in order that graduates should be competent and broadly successful in praxis. The implementation of social science subjects into the curriculum helps to achieve this goal. The paper theoretically justifies the need of general education of technicians. The exploratory part of the paper analyses the contribution of selected social science subjects “Ethics in Business”, “Presentation Skills” and “Sociology” at the University of Technology, as they are viewed by the students themselves. It analyses the factors that affect the contribution, e.g. the need for the future work, modernity of teaching, intellectual stimulation etc. It is revealed that the students appreciate when teaching of social science subjects improves students’ development and has a closer connection to the branch of studies and praxis. Transdisciplinarity characterises the education assisting the successful integration of graduates into praxis.

Klíčová slova

Všestranný rozvoj absolventů, společenskovědní předměty, faktory kvality výuky, přínos předmětů

Klíčová slova v angličtině

General graduates’ develompent, social science subjects, factors of teaching quality, contribution of subjects

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

25. 6. 2018

Nakladatel

TU Košice

Místo

Košice

ISBN

978-80-553-3407-3

Kniha

Edukácia pre globálny trh práce

Číslo edice

1

Strany od

32

Strany do

33

Strany počet

2

BibTex

@misc{BUT151312,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Význam společenskovědních předmětů pro úspěšnější začlenění absolventů do praxe",
  booktitle="Edukácia pre globálny trh práce",
  year="2018",
  edition="1",
  pages="32--33",
  publisher="TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-3407-3",
  note="abstract"
}