Detail publikace

Význam a přínos všeobecného vzdělávání pro všestranný rozvoj absolventů technické univerzity

LINDR, J.

Originální název

Význam a přínos všeobecného vzdělávání pro všestranný rozvoj absolventů technické univerzity

Anglický název

Importance and contribution of general education for universal development of technical university graduates

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Profil absolventa technické vysoké školy hovoří o všestranné kultivaci studentů. V teoretické části se příspěvek zamýšlí nad významem výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě, obhajuje důležitost všestranného rozvoje studentů. V praktické části uvádí empirickou studii o vnímání přínosu výuky vybraného společenskovědního předmětu Prezentační dovednosti pro studenty. Zpětnovazebně hodnotí kvalitu výuky. K posouzení jsou navržena kritéria jako např. potřebnost pro budoucí práci, zajímavost, intelektuální obohacení, modernost aj., ke kterým se studenti vyjadřují. Výpovědi studentů jsou statisticky zpracovány jako celek a dále rozčleněny na podskupiny dle vnímání přínosu předmětu. Studenti pozitivně hodnotí intelektuální obohacení a potřebnost pro osobní rozvoj. Mají rádi, když je výuka zajímavá. Významnou roli hraje osobnost učitele a jeho vliv na průběh vyučovacího procesu. Nemodernost výuky a malá komunikativnost ve výuce je hodnocena negativně. V průzkumu jsou vyhodnoceny souvislosti mezi přínosem a jednotlivými kritérii.

Anglický abstrakt

A graduate’s profile of technical university speaks about general students’ cultivation. The theoretical part of the paper has a think about the value of teaching of social sciences at technical university, it defends the importance of general student’s development. The practical part presents an empirical study on the perception of contribution of chosen social science subject Presentation skills for students. It evaluates the quality of teaching feedback. To the assessment are designed criteria. e.g. need for the future work, interest, intellectual enrichment and modernness etc., to which the students expressed. Students’ answers are statistically processed as a whole, and further are divided into the subgroups according to the perception of subject contribution. Students positively evaluate the need for intellectual enrichment and personal development. They like interesting teaching. Teacher’s personality and one’s influence on teaching process plays an important role. Teaching unmodernness and small communication is evaluated negatively. The survey evaluated the relation between contribution and the individual criteria.

Klíčová slova

Společenskovědní předměty, všeobecnost a odbornost, všestranný rozvoj, přínos předmětu, kritéria kvality výuky, statistické zpracování

Klíčová slova v angličtině

Social science subjects, generality and specialisation, universal development, subject contribution, teaching quality assessment, statistical processing

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

7. 9. 2018

Nakladatel

Mendelova univerzita v Brně

Místo

Brno

ISBN

978-80-7509-569-5

Kniha

ICOLLE 2018

Číslo edice

1

Strany od

180

Strany do

192

Strany počet

13

BibTex

@inproceedings{BUT151313,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Význam a přínos všeobecného vzdělávání pro všestranný rozvoj absolventů technické univerzity",
  booktitle="ICOLLE 2018",
  year="2018",
  number="1",
  pages="180--192",
  publisher="Mendelova univerzita v Brně",
  address="Brno",
  isbn="978-80-7509-569-5"
}