Detail publikace

Nastavení parametrů ESP v simulačním programu pro vozidlo Škoda Superb

MIKULEC, R.

Originální název

Nastavení parametrů ESP v simulačním programu pro vozidlo Škoda Superb

Anglický název

ESP parameters setting of vehicle Škoda Superb in computer simulation

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Komplexní analýza dopravních nehod v dnešní době obvykle zahrnuje simulaci průběhu nehodového děje. Pro dosažení přijatelných výsledků je nicméně podstatné chápat limitace simulačních programů a znát rozsah klíčových vstupních parametrů. Tento článek se zabývý simulací pohybu vozidla Škoda Superb III při jízdě v oblouku na mokrém povrchu vozovky, přičemž byla jízdní stabilita vozidla ovlivněna zásahy stabilizačnho systému (ESC - Electronic Stability Control). Pro simulaci pohybu vozidla byl zvolen simulační program Virtual Crash 4.0, který má dvě proměnné u nastavení stabilizačního systému. První proměnná se nazývá "Rozlišení ESP", která určuje moment, kdy bude stabilizační systém aktivován a druhá se nazývá "Účinnost ESP", což určuje brzdnou intenzitu vozidla. Po četném počtu simulací byly nalezeny optimální hodnoty Rozlišení a Účinnosti ESP. Bylo zjištěno, že nalezené hodnoty spadají do rozsahu dříve nalezených hodnot, zjištěných u jiného vozidla při jízdě na suchém povrchu vozovky a jsou tedy použitelné rovněž pro simulaci jízdy na mokrém povrchu vozovky.

Anglický abstrakt

Complex analysis of traffic accident nowadays usualy involves computer simulation of the accident course. To achieve acceptable results is it however necessary to understand the limitations of the simulation software and know the range of key imput parameters. This paper deals with simulation of Škoda Superb III vehicle movement in the curve on wet road surface while its driving stability is influenced by stability systems (ESC – electronic stability control) intervention. For vehicle movement simulation Virtual Crash 4.0 software was used, which has two variables in stability system setting. First variable is called “Yaw threshold”, which determines when the stability system is activated and the second one is called “Efficiency”, which determines braking intensity of the vehicle. After numerous simulations optimal values of Yaw threshold and Efficiency were identified. It was concluded the identified values are within range of previous research, which was conducted with different vehicle on dry road surface and is therefore applicabe for wet road surface as well.

Klíčová slova

Stabilizační systém, dynamika vozidla, jízdní stabilita vozidla, počítačová simulace, jízdní zkoušky, mokrý povrch vozovky

Klíčová slova v angličtině

Stability systems, vehicle dynamics, vehicle stability, computer simulation, driving tests, wet road surface

Autoři

MIKULEC, R.

Vydáno

11. 4. 2019

ISBN

978-80-214-5730-0

Kniha

Sborník příspěvků konference Junior Forensic Science Brno 2019

Číslo edice

první

Strany od

43

Strany do

49

Strany počet

7

URL

BibTex

@inproceedings{BUT157982,
  author="Roman {Mikulec}",
  title="Nastavení parametrů ESP v simulačním programu pro vozidlo Škoda Superb",
  booktitle="Sborník příspěvků konference Junior Forensic Science Brno 2019",
  year="2019",
  number="první",
  pages="43--49",
  isbn="978-80-214-5730-0",
  url="http://www.jufos.cz/wp-content/uploads/2015/11/Sborn%C3%ADk-JUFOS-2019_final.pdf"
}