Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
ŽÁČKOVÁ, M.
Originální název
Max Urban a sto let Ideální Velké Prahy
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Architekt a urbanista Max Urban je v širším povědomí zapsán především jako zakladatelská osobnost českého filmu, neboť spolu se svou ženou, významnou divadelní herečkou a „první českou filmovou hvězdou“ Andulou Sedláčkovou v roce 1912 založil produkční společnost ASUM, kde působil jako scénárista, režisér a kameraman. S filmem je spojena také jeho asi nejznámější realizace – tzv. český Hollywood. V roce 1927 byla pod jeho vedením na Barrandově zahájena výstavba čtvrti pražských filmařů a stavebních podnikatelů s ikonickou vyhlídkovou restaurací Terasy (1927–1929) a komplexem filmových ateliérů AB (1931–1934). Veřejnosti je však méně známá jeho činnost urbanistická, jíž se zabýval už za první světové války, poté jako zaměstnanec studijní kanceláře Státní regulační komise pro hlavní město Prahu a okolí (1924–1929) a Plánovací komise města Prahy (1939–1949), a v které pokračoval i po válce druhé jako pracovník Státního ústavu pro projektování výstavby hlavního města Prahy. Ve dvacátých letech se úspěšně účastnil řady urbanistických soutěží a od třicátých let se zaměřil na teorii urbanismu. Velkolepý počin Maxe Urbana, jímž je utopická vize Ideální Velké Prahy, kterou z vlastního rozhodnutí (tedy bez objednávky zvenčí) zpracoval na sedmdesáti pěti listech opatřených rukopisným komentářem v letech 1915–1917 a kterou v dubnu 1919 vystavil v tehdy ještě ne zcela dokončeném paláci Lucerna, je pravděpodobně vůbec prvním komplexním plánem řešícím území celého města. Tvorba Maxe Urbana byla dosud zpracována jen dílčím způsobem. Vedle jeho projektů a realizací však stojí za pozornost i jeho činnost teoretická. Urban totiž patří mezi překvapivě psavé architekty – je autorem téměř osmisetstránkových rukopisných Dějin plánování a výstavby hlavního města Prahy a působil rovněž jako redaktor nebo šéfredaktor klíčových oborových časopisů Styl (1934–1935) a Architektura ČSR (1948–1950). Příspěvek představuje okolnosti vzniku projektu Ideální Velké Prahy, Urbanův přístup k vytváření plánu, reflexi tohoto neotřelého díla v soudobém tisku a srovnání se soudobými pokusy o plánování metropole.
Klíčová slova
architektura, urbanismus, počátky filmu, Max Urban, Andula Sedláčková, ASUM, Ideální Velká Praha, Barrandov
Autoři
Vydáno
12. 7. 2019
Nakladatel
Feive
Místo
Praha
ISSN
0195-8208
Periodikum
Art and Antiques
Číslo
7–8
Stát
neuvedeno
Strany od
84
Strany do
91
Strany počet
8
BibTex
@article{BUT163253, author="Markéta {Žáčková}", title="Max Urban a sto let Ideální Velké Prahy", journal="Art and Antiques", year="2019", number="7–8", pages="84--91", issn="0195-8208" }