Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
SVOBODA, A. KLUSÁČEK, L. NEČAS, R. KOLÁČEK, J. STRNAD, J. OLŠÁK, M. BOBEK, L.
Originální název
Experimentální měření kotevní délky předpínací výztuže mostního prefabrikovaného nosníku I-73
Anglický název
Experimental measurement of anchorage length of prestressing reinforcement in bridge prefabricated girder I-73
Typ
článek ve sborníku mimo WoS a Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
V příspěvku je stručně popsána metodika, realizace a dosažené výsledky unikátních experimentů, které byly provedeny na původním mostním prefabrikovaném nosníku I-73, který tvořil nosnou konstrukci mostu od roku 1979. Hlavním cílem provedených pokusů bylo kvalifikovaně zodpovědět frekventovanou otázku, která doposud nebyla řešena, a sice „Jaká je skutečná kotevní délka překorodované plně zainjektované předpínací výztuže a do jaké míry lze ve statických výpočtech uvažovat spolehlivé zakotvení takto porušené předpínací výztuže při definovaném zainjektování kabelu?“. Za účelem vědeckého zkoumání byl během demolice mostu u Pasohlávek získán původní mostní prefabrikovaný nosník I-73, jehož předpínací výztuž byla tvořena z hladkých patentovaných drátů Pz ϕ 4,5 mm. Na vybraných částech nosníku byly dle metodiky pokusu zhotoveny po délce předpínací výztuže pozorovací sondážní otvory až k předpínacím drátům, u kterých byly následně instalovány přístroje pro snímání obrazu. Následně došlo k řízenému porušení patentovaných drátů a sledování změn, ke kterým u předpínacích drátů došlo po uvolnění napětí. Vyhodnocení experimentů poté probíhalo na základě rozboru získaných obrazů před a po porušení předpínací výztuže.
Anglický abstrakt
The paper briefly describes the methodology, implementation and results of unique experiments, which were performed on the original bridge prefabricated girder I-73, which formed the bearing structure of the bridge since 1979. The main goal was to answer a frequently asked question: "What is the actual anchorage length of the corroded fully injected prestressing reinforcement and how can such impaired reinforcement be included in the static calculation?". For the purpose of scientific research, during the demolition of the bridge near the town Pasohlávky, the original bridge prefabricated girder I-73 was obtained (the prestressing reinforcement was formed of smooth patented Pz ϕ 4.5 mm wires). According to the experimental methodology, observation probes were made on selected parts of the beam along the length of the prestressing reinforcement up to the prestressing wires, in which digital cameras were installed. Subsequently, there was a controlled interruption of the patented wires and monitoring of changes that occurred in the prestressing wires after the release of stress. The evaluation of the experiments then took place on the basis of the analysis of the obtained images before and after the failure of the prestressing reinforcement.
Klíčová slova
experimentální měření, kotevní délka, předpínací výztuž, předpjatý prefabrikovaný nosník I-73
Klíčová slova v angličtině
experimental measurements, anchorage length, prestressing reinforcement, prestressed prefabricated beam I-73
Autoři
SVOBODA, A.; KLUSÁČEK, L.; NEČAS, R.; KOLÁČEK, J.; STRNAD, J.; OLŠÁK, M.; BOBEK, L.
Vydáno
27. 11. 2020
Nakladatel
Česká betonářská společnost ČSSI
Místo
Praha
ISBN
978-80-907611-3-1
Kniha
27. Betonářské dny, sborník ke konferenci
Strany od
133
Strany do
139
Strany počet
7
BibTex
@inproceedings{BUT166375, author="Adam {Svoboda} and Ladislav {Klusáček} and Radim {Nečas} and Jan {Koláček} and Jiří {Strnad} and Martin {Olšák} and Lukáš {Bobek}", title="Experimentální měření kotevní délky předpínací výztuže mostního prefabrikovaného nosníku I-73", booktitle="27. Betonářské dny, sborník ke konferenci", year="2020", pages="133--139", publisher="Česká betonářská společnost ČSSI", address="Praha", isbn="978-80-907611-3-1" }