Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
LINDR, J.
Originální název
Kritéria kvality výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě ve vazbě na přínos pro studenty
Anglický název
Teaching quality criteria of social science courses at a technical university in relation to the benefit for students
Typ
kapitola v knize
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Význam výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě je spatřován především ve všestranné kultivaci studentů. Jde o všeobecný rozvoj studentů deklarovaný v profilu absolventa tak, aby byl co nejlépe připraven na vstup do profesní praxe. Příspěvek nejprve stručně nahlíží na poslání a roli společenskovědních předmětů na technické univerzitě. Poté se zaměřuje na hodnocení kvality výuky, resp. posouzení celkového přínosu, který výuka pro studenty má. Jedná se o zpětnovazební retrospektivní pohled na realizaci výuky, posouzení shody mezi formálním, plánovaným, realizovaným a osvojeným kurikulem. Cílem příspěvku je navrhnout a posoudit kritéria, která kvalitu výuky nejvíce ovlivňují. Z toho vyplývají dílčí výzkumné otázky, a to: Jaký význam přisuzují studenti jednotlivým kritériím kvality výuky? Jaká kritéria kvality výuky nejvíce ovlivňují přínos, resp. zda je vůbec možné stanovit nějaké pořadí těch nejvýznamnějších kritérií ve vazbě na přínos? Existuje nějaká relevantní korelace mezi kritérii a přínosem? Stanovení priority kritérií, příp. zhodnocení těch kritérií, která ovlivňují přínos v pozitivním či negativním smyslu nebo ovlivňují přínos jen málo, je cenným a zajímavým pohledem do edukační reality. Uvědomění si významu kritérií kvality výuky ve vnímání studentů může pomoci pedagogovi lépe metodicky pojímat výuku tak, aby byla pro studenty přitažlivá, zajímavá a v konečném důsledku také efektivní.
Anglický abstrakt
The importance of teaching social science subjects at the Technical University is seen primarily in the comprehensive cultivation of students. It is a general development of students declared in the profile of the graduate so that he/she is prepared as much as possible to enter the professional praxis. The report focuses on the mission and role of social science subjects at the Technical University. It evaluates the quality of teaching, e.g. assessing the overall benefits that teaching has for students. The aim of the report is to design and assess the criteria that affect the quality of teaching the most. It raises partial research questions, namely: What importance do students attach to individual teaching quality criteria? What teaching quality criteria most influence the benefit, e. g. if is possible to determine any order of the most important criteria in relation to the benefit? Is there any relevant correlation between the criteria and the benefit? Determining the priority of criteria that affect benefits in a positive or negative sense is a valuable view into the educational reality. Awareness of the importance of teaching quality criteria in students' perceptions can help the teacher to understand teaching methodically better so that teaching will be attractive, interesting and effective for students as well.
Klíčová slova
společenskovědní předměty, přínos, hodnocení, kritéria kvality výuky, statistická analýza
Klíčová slova v angličtině
social science courses, quality teaching criteria, general development, teaching benefit, quantitative research, statistical processing
Autoři
Vydáno
30. 11. 2021
Nakladatel
Powerprin
Místo
Praha
ISBN
978-80-7568-401-1
Kniha
Vybrané kapitoly soudobých témat odborného vzdělávání
Číslo edice
1
Strany od
74
Strany do
97
Strany počet
24
BibTex
@inbook{BUT175572, author="Jaroslav {Lindr}", title="Kritéria kvality výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě ve vazbě na přínos pro studenty", booktitle="Vybrané kapitoly soudobých témat odborného vzdělávání", year="2021", publisher="Powerprin", address="Praha", edition="1", pages="74--97", isbn="978-80-7568-401-1" }