Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
MIKULEC, R.
Originální název
Analýza vyhýbacích manévrů moderních vozidel
Anglický název
Modern Vehicles' Lane Change Manoeuvre Analysis
Typ
článek ve sborníku mimo WoS a Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
S problematikou vyhýbacích manévrů se lze ve znalecké praxi setkat především, při analýze dopravních nehod v případech, ve kterých byl tento manévr součástí přednehodového nebo nehodového děje a v případech, ve kterých se vyhýbací manévr jeví jako validní, technicky přijatelná možnost odvrácení střetu. V rámci této problematiky je nutné zohlednit jízdní limity vozidel a jejich postupný technologický vývoj, zejména v oblastech podvozkových skupin, brzdové soustavy, pneumatik a asistenčních systémů, který má přímý vliv na jízdní stabilitu vozidla při dynamických jízdních manévrech. Tato skutečnost se nejvíce projevuje při jízdě na povrchu se sníženou adhezí, s čímž se lze nejčastěji setkat v podobě mokrého povrchu vozovky. Tento článek se zabývá analýzou vyhýbacích manévrů moderních vozidel, provedených na základě normy ISO 3888-2 – „Vyhýbací manévr“ (a to jak v souladu s normou, tak neparametrickými testy). Výsledné naměřené limitní hodnoty příčného zrychlení byly použity pro úpravu a ověření empirického vzorce pro výpočet doby manévru (tzv. Kovaříkova vzorce).
Anglický abstrakt
The issue of lane-change manoeuvres can be encountered in expert practice primarily in the analysis of traffic accidents in cases in which the manoeuvre was part of the pre-crash or crash scenario and in cases in which the evasive manoeuvre appears to be a valid, technically acceptable option for avoiding the crash. In this context, it is necessary to consider the driving limits of vehicles and their progressive technological development (especially in the areas of chassis groups, tyres and assistance systems), which have a direct impact on the driving stability of the vehicle during vigorous manoeuvres. This is most pronounced when driving on surfaces with reduced adhesion, which is most often encountered in the form of wet road surfaces. This paper deals with the analysis of the avoidance manoeuvres of modern vehicles, carried out on the basis of ISO 3888-2 - "Avoidance Manoeuvre" (both in accordance with the standard and non-parametric tests). The resulting measured limiting values of lateral acceleration were used to modify and validate the empirical formula for calculating the manoeuvre time (the so-called Kovařík formula).
Klíčová slova
Vyhýbací manévr, mokrý povrch vozovky, jízdní limity, doba jízdního manévru
Klíčová slova v angličtině
Lane-change manoeuvre, wet road surface, driving limits, manoeuvre duration
Autoři
Vydáno
27. 1. 2022
ISBN
978-80-214-6033-1
Kniha
Sborník příspěvků ExFoS 2022
Strany od
105
Strany do
113
Strany počet
9
URL
http://exfos.cz/wp-content/uploads/2022/02/ExFoS-2022-Sbornik-prispevku.pdf
BibTex
@inproceedings{BUT176428, author="Roman {Mikulec}", title="Analýza vyhýbacích manévrů moderních vozidel", booktitle="Sborník příspěvků ExFoS 2022", year="2022", pages="105--113", isbn="978-80-214-6033-1", url="http://exfos.cz/wp-content/uploads/2022/02/ExFoS-2022-Sbornik-prispevku.pdf" }