Detail publikace

Optimalizace vyvážení klikové hřídele pětiválcového motoru

DUNDÁLEK, R.

Originální název

Optimalizace vyvážení klikové hřídele pětiválcového motoru

Anglický název

Five Cylinder Crankshaft Balancing Optimalization

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Článek pojednává o výpočtovém modelování pohonných jednotek. Bylo uvažáno pět variant vyvážení klikové hřídele zážehového pětiválcového motoru. Předmětem zkoumání byly vlastní frekvence těchto klikových hřídelí a klikových mechanismů. Torzní kmity byly zjišťovány v rozsahu otáček 1200 - 6000 min^-1. Fourierova transformace pomohla zjistit harmonické složky trozní kmitů. Klikové hřídele byly uloženy na kluzných ložiskách. Výstupem jsou také torzní spektra, polární diagramy zatížení hlavních ložisek a trajektorie středů čepů hlavních ložisek.

Anglický abstrakt

The paper deals with computational modelling of powertrain units. It was mentioned five variations of five cylinder inline SI engine crankshaft. Torsion vibration of crankshafts and crank mechanisms were "the order of the day". Torsion vibrations were investigated in revolution range 1200 - 6000 min^-1. Fourier transformation hepl to discover harmonic component of torsion vibration. Crankshafts were supplied on hydrodynamic plain bearings. Torsion spectrums, polar diagrams and trajectories of main bearing are illustrated in this paper too.

Klíčová slova v angličtině

crankshaft balancing, torsion spectrum, MBS, plain bearing, polar diagram

Autoři

DUNDÁLEK, R.

Vydáno

1. 3. 2006

Nakladatel

Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství

Místo

Brno

BibTex

@inproceedings{BUT17933,
  author="Radim {Dundálek}",
  title="Optimalizace vyvážení klikové hřídele pětiválcového motoru",
  booktitle="FSI Junior konference 2005",
  year="2006",
  publisher="Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství",
  address="Brno"
}