Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
ELLEDEROVÁ, E.
Originální název
Strukturované debaty v hodinách odborného anglického jazyka: realizace řečových aktů a modifikace výpovědní síly
Anglický název
Structured In-Class Debates in English for Specific Purposes Lessons: Performance of Speech Acts and Modification of Illocutionary Force
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Studenti informačních technologií (IT) jsou specifickou diskurzní komunitou, jejíž mluvený projev v odborném anglickém jazyce (OAJ) převažuje na všech úrovních jejich vysokoškolského studia a budoucích pracovních aktivit v nadnárodním IT sektoru. Pragmatická kompetence studentů IT je při realizaci komunikačních funkcí nezbytná pro jejich efektivní komunikaci v akademickém a globálním pracovním prostředí, proto je důležité tento aspekt jejich jazyka systematicky a pečlivě zkoumat. Tato studie se zabývá řečovými akty a modifikací výpovědní síly studenty IT ve strukturovaných debatách o kontroverzních otázkách souvisejících s jejich studijním oborem. Strukturované debaty jsou založeny na spontánní komunikaci studentů a jejich okamžitých reakcích, proto se zdají být vhodným nástrojem pro získání vzorků studentského jazyka. Analýza řečových aktů, intenzifikátorů a modalizátorů byla provedena manuálně a prostřednictvím korpusové analýzy přepsaných debat ve Sketch Engine. Analýza odhalila, že studenti používali širokou škálu řečových aktů a různé intenzifikátory a modalizátory pro intenzifikaci a oslabení výpovědní síly. Způsoby, jakými studenti IT používali intenzifikátory a modalizátory, reflektují, jak předpokládají a sdílejí ve své diskurzní komunitě odborné znalosti a zkušenosti.
Anglický abstrakt
Information technology (IT) students are a specific discourse community whose oral communication in English for specific purposes (ESP) predominates at all levels of their university studies and future workplace activities in the multinational IT sector. Since IT students’ pragmatic competence in performing communicative functions is essential for their effective communication in an academic setting and a global work environment, it is important to investigate this aspect of their language systematically and carefully. Accordingly, this paper deals with IT students’ speech acts and modification of the illocutionary force while participating in structured in-class debates on controversial issues related to their field of study. Since structured debates are based on learners’ spontaneous communication and immediate responses, they seem to be a suitable instrument for eliciting samples of learner language. Speech acts, boosters and hedges were analysed manually and through the corpus-based analysis of transcribed debates in Sketch Engine. The analysis revealed that students used a wide range of speech acts and different boosters and hedges for both increasing and reducing the illocutionary force. Besides, the ways IT students used boosters and hedges reflect how they assume and share their professional knowledge and experience in their discourse community.
Klíčová slova
debaty ve výuce; studenti odborného anglického jazyka; pragmatická kompetence; řečové akty; výpovědní síla; intenzifikátory; modalizátory
Klíčová slova v angličtině
in-class debates; ESP learners; pragmatic competence; speech acts; illocutionary force; boosters; hedges
Autoři
Vydáno
31. 12. 2022
Nakladatel
Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách (CASAJC)
Místo
Brno
ISSN
1804-9435
Periodikum
CASALC Review
Ročník
12
Číslo
2
Stát
Česká republika
Strany od
40
Strany do
55
Strany počet
120
URL
https://journals.muni.cz/casalc-review/article/view/32976
BibTex
@article{BUT180474, author="Eva {Ellederová}", title="Strukturované debaty v hodinách odborného anglického jazyka: realizace řečových aktů a modifikace výpovědní síly", journal="CASALC Review", year="2022", volume="12", number="2", pages="40--55", doi="10.5817/CASALC2022-2-6", issn="1804-9435", url="https://journals.muni.cz/casalc-review/article/view/32976" }