Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
OKŘINOVÁ, P. NIKOLOV, D.
Originální název
Využití numerických modelů a moderních technologii pro návrh a optimalizaci veřejného prostoru města
Anglický název
Use of numerical models and modern technologies for the design and optimization of public space in the city
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
V dnešní době jsou mikroskopické modely pohybu osob v zahraničí běžně využívány, jak pro posuzování bezpečnosti osob, tak i pro obyčejné chování pěší dopravy. Příkladem mohou být zejména modely evakuace osob ohrožených vzniklým nebezpečím, provozní modely pohybu při veřejných akcích (festivalů, průvodů, vánočních trhů atd.) či modely pohybu osob při přepravě v rámci dopravních uzlů a návazné dopravy. Pro každou tvorbu modelu jsou důležitá kvalitní vstupní data, nevyjímaje modelování pěší dopravy ve veřejném prostoru. Před samotným návrhem řešeného území potřebujeme znát jeho vstupní parametry, jako je počet osob, směrový průzkum, výpočet intenzit na jednotlivých koridorech, kapacity rozptylových ploch atd., které nám mohou sloužit následně jako vstupní data modelu pro analýzu konkrétně řešeného návrhu. I přesto, že žijeme v moderní době, kdy se sdílení dat stalo běžnou denní součástí lidských životů, je velmi složité získat data týkající se osob, provozu města a pěší dopravy v něm. S rozvojem inteligentních měst (Smart Cities) využívající moderní technologie a data ke zvýšení efektivity, ekonomického rozvoje, udržitelnosti a kvality života občanů v městských oblastech se otvírají nové možnosti získání kvalitních vstupních dat pro numerické modelování, které by mohlo vést k symbióze těchto dvou odvětví, ústící v efektivní nástroj pro správu a plánování území měst. Článek se zaměřuje na představení numerického modelování pěších osob a jeho možného využití při návrhu a optimalizaci veřejného prostoru. Postup analýzy kvality pěší dopravy pomocí numerického modelu pěší dopravy je demonstrovaný na konkrétním návrhu revitalizace městského dopravního uzlu Mendlovo náměstí v Brně. Výsledky simulací, jako jsou trajektorie osob, Level of Service (LoS), hustota osob na m2, průměrná rychlost osob, čas zdržení apod., jsou ukazateli, pomocí kterých jsme schopni analyzovat návrh a odhalit v něm tzv. „kritická místa“, zhodnotit budoucí komfort pohybu osob v posuzovaném prostoru, optimalizovat provozní procesy i geometrii samotného návrhu. Budoucí využití těchto metod pro plánování území měst by mohlo být chápáno, jako významný příspěvek k vytváření technicky správných a zároveň funkčních řešení, jak z pohledu kapacit, plynulosti provozu, tak i z pohledu uživatele a jeho komfortu při samotném pohybu.
Anglický abstrakt
Nowadays, microscopic models of the movement of pedestrians are commonly used aboard, both for assessing the safety of people and for ordinary pedestrian traffic behavior. Examples include models evacuation people in danger, operational models of movement at public events (festivals, parades, Christmas markets, etc.) or models of movement of persons when transported within transport hubs and connecting traffic. Quality input data are a crucial element of any modelling, including modelling of pedestrian traffic in public space. Before the actual design of the area addressed, we need to know it’s input parameters, such as number of persons, directional survey, calculation of intensity on individual corridors, capacity of dispersal areas, etc., which can serve as input data of the model for the analysis of the specifically addressed design. Even though we live in modern times, when data sharing has become a normal daily part of people's lives, it is very difficult to obtain data relating to people, the operation of the city and foot traffic in it. With the development of Smart Cities using modern technologies and data to increase the efficiency, economic development, sustainability, and quality of life of citizens in urban areas, new possibilities are opening up for obtaining high-quality input data for numerical modelling that could lead to the symbiosis of these two sectors, resulting in an effective tool for urban governance and planning. The article is focused on the presentation of numerical modelling of pedestrians and its possible use in the design and optimization of public space. The process of analysing the quality of pedestrian traffic using a numeric model of pedestrian traffic is demonstrated at the concrete proposal of revitalization of the Mendl’s Square (urban transport hub in Brno). Simulation results, such as trajectories of people, Level of Service (LoS), density of persons per m2, average speed of persons, time of delay, etc., are indicators by which we are able to analyse the design and reveal the so-called "critical spot’s", evaluate the future comfort of the movement of persons in the area considered, optimize the operational processes as well as the geometry of the design itself. The future use of these methods for urban planning could be seen as a significant contribution to the creation of technically sound and functional solutions, both in terms of capacity, traffic flow and comfortable moving.
Klíčová slova
Klíčová slova v angličtině
Numerical modeling, movement of people, Smart Cities technology, comfort, design optimization, public space
Autoři
OKŘINOVÁ, P.; NIKOLOV, D.
Vydáno
1. 10. 2022
Nakladatel
České vysoké učení technické v Praze
Místo
Praha
ISBN
978-80-01-07049-9
Kniha
ČLOVĚK, STAVBA A ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ 15
Číslo edice
1
Strany od
174
Strany do
191
Strany počet
244
URL
http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=725&db=csupuzemi_1
BibTex
@inproceedings{BUT182802, author="Daniel {Nikolov} and Petra {Okřinová}", title="Využití numerických modelů a moderních technologii pro návrh a optimalizaci veřejného prostoru města", booktitle="ČLOVĚK, STAVBA A ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ 15", year="2022", number="1", pages="174--191", publisher="České vysoké učení technické v Praze", address="Praha", isbn="978-80-01-07049-9", url="http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=725&db=csupuzemi_1" }