Detail publikace

Vliv semiaktivního řízení tlumičů vrtivých pohybů na kritickou rychlost železničního vozidla

JENIŠ, F. MICHÁLEK, T.

Originální název

Vliv semiaktivního řízení tlumičů vrtivých pohybů na kritickou rychlost železničního vozidla

Anglický název

The effect of semi-active control of bogie yaw dampers on the railway vehicle critical speed

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Kritickou rychlostí železničního vozidla nazýváme rychlost, při které pohyb jeho dvojkolí ztrácí stabilitu – dochází tedy k nadměrnému rozvinutí samobuzeného příčného kmitání dvojkolí ve volném kanálu koleje s negativními důsledky na silové působení vozidla na kolej a jízdní komfort. V rámci jízdních zkoušek musí vozidlo prokázat stabilní chod při rychlosti alespoň o 10 % vyšší, než je maximální provozní rychlost daného vozidla. Tento příspěvek se zabývá vlivem semiaktivně řízených tlumičů vrtivých pohybů podvozků na stabilitu jízdy vozidla – je demonstrován potenciál zvýšení kritické, a tedy i provozní rychlosti vozidla. Vliv semiaktivního řízení tlumičů na stabilitu jízdy vozidla je zde zkoumán v simulačním prostředí na multi-body modelu moderní lokomotivy o hmotnosti 90 t. Výsledky simulačních výpočtů ukazují, že kritickou rychlost vyšetřovaného vozidla je možné zvýšit až na 500 km/h, resp. o 250 km/h oproti pasivním tlumičům.

Anglický abstrakt

We call the critical speed of a railway vehicle the speed at which the movement of its wheelsets loses stability - it leads to excessive development of the self-excited lateral vibration of the wheelsets in the gauge clearance with negative consequences for the force of the vehicle on the track and ride comfort. As a part of the running tests, the vehicle must demonstrate a stable run at the speed at least by 10 % higher than the maximum operating speed of the vehicle. This paper deals with the effect of semi-actively controlled bogie yaw dampers on the vehicle running stability - the potential for increasing the critical, and thus also the maximum operating speed of the vehicle, is demonstrated. The influence of semi-active damper control on the vehicle running stability is investigated by simulations on a multi-body model of a modern four-axle electric locomotive with a total weight of 90 t. The simulation results show that the critical speed of the investigated vehicle can be theoretically increased up to 500 km/h, i.e. by 250 km/h compared to application of passive dampers.

Klíčová slova

semiaktivní, magnetoreologický, tlumič, vrtění, železniční vozidlo, bogie, jízdní stabilita

Klíčová slova v angličtině

semi-active, magnetorheological, damper, hunting oscilation, railway vehicle, bogie, running stability

Autoři

JENIŠ, F. MICHÁLEK, T.

Vydáno

20. 9. 2023

Nakladatel

EDIS-PUBLISHING INST UNIV ZILINA

Místo

ZILINA

ISBN

978-80-89276-61-5

Kniha

XXVI. MEZINÁRODNÁ KONFERENCIA SÚČASNÉ PROBMÉMY V KOĽAJOVÝCH VOZIDLÁCH, ZBORNÍK PREDNÁŠOK

Strany od

213

Strany do

220

Strany počet

8

BibTex

@inproceedings{BUT189874,
  author="Filip {Jeniš}",
  title="Vliv semiaktivního řízení tlumičů vrtivých pohybů na kritickou rychlost železničního vozidla",
  booktitle="XXVI. MEZINÁRODNÁ KONFERENCIA SÚČASNÉ PROBMÉMY V KOĽAJOVÝCH VOZIDLÁCH, ZBORNÍK PREDNÁŠOK",
  year="2023",
  pages="213--220",
  publisher="EDIS-PUBLISHING INST UNIV ZILINA",
  address="ZILINA",
  doi="10.26552/spkv.Z.2023.1.20",
  isbn="978-80-89276-61-5"
}