Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
LUKÁŠOVÁ, R. FRANKOVÁ, E.
Originální název
Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam
Anglický název
Quality Control in Service Providing Organizations: the Concept of Quality and its Connotation
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Příspěvek se zabývá pojmem kvalita v kontextu řízení kvality v organizacích poskytujících služby. Řízení kvality není v příspěvku chápáno jako pouhé zavádění postupů, metod a technik řízení kvality, ale především jako kulturní změna celé organizace. Za důležitý předpoklad úspěchu řízení kvality je označena shoda v chápání obsahu tohoto pojmu mezi pracovníky organizace a mezi pracovníky a zákazníky/klienty organizace. Za perspektivní způsob zjišťování obsahu pojmu kvalita ve vědomí pracovníků a zákazníků/klientů organizace je považováno mentální mapování (tvorba myšlenkové mapy). Příspěvek prezentuje tvorbu myšlenkové mapy jako poměrně málo známou metodu umožňující iniciaci a zachycení příslušným způsobem zaměřených myšlenkových procesů, jejich struktury a obsahu.
Anglický abstrakt
Service quality control has always been in the focus of attention of organizations in the market-oriented sector and it has also been attended to by the organizations in the public sector in the last 10 years. A lot of organizations are implementing quality control systems and they are looking for the optimum combination of tools and techniques to improve their services and to achieve complete satisfaction of their clients. However, the practical experience and empirical research carried out in the last 10 years prove that quality control is not only a matter of implementing procedures and techniques but also (and in the service sector above all) a matter of complex changes of culture within the organization. The meaning the people in the organization associate with the term 'quality' is a significant manifestation of the organization's culture. The way the organization's workers understand this term influences their attitudes and behaviour and in this way also the level and the way of achieving quality in the organization. The extent to which both the organization's workers and its clients agree in the understanding of this term affects the efficiency of achieving the clients' satisfaction and thus - in accordance with the current theoretical definition of the quality - also the achievement of quality. If the quality control is to be efficient, it is necessary that the organization's management knows and is aware of the meaning the organization's workers and clients associate with this term. Only on the basis of the knowledge what people understand under the term quality and what they associate it with in the specific field of services will the management be able to choose appropriate and efficient measures. The identification of the content and meaning of the term quality in connection with services, especially with the services provided by the public sector, is highly demanding as far as a usable method is concerned. The method that seems to be appropriate for the given purpose and that has been little used for the quality management so far is mental mapping. Therefore, the verification of this method for the above-mentioned purpose is highly welcome.
Klíčová slova
Kvalita služeb, řízení kvality, organizační kultura, mentální mapování.
Klíčová slova v angličtině
Quality of services, guality management, organizational culture, mental maps.
Autoři
LUKÁŠOVÁ, R.; FRANKOVÁ, E.
Rok RIV
2007
Vydáno
10. 12. 2007
Nakladatel
FP VUT v Brně
Místo
Brno
ISSN
1802-8527
Periodikum
TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU
Ročník
I
Číslo
1
Stát
Česká republika
Strany od
56
Strany do
62
Strany počet
7
BibTex
@article{BUT44582, author="Růžena {Lukášová} and Emilie {Franková}", title="Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam", journal="TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU", year="2007", volume="I", number="1", pages="56--62", issn="1802-8527" }