Detail publikace

Výpočtová a experimentální analýza dynamických vlastností rotorových soustav s hydrodynamickými tlumiči

HLAVOŇ, P.

Originální název

Výpočtová a experimentální analýza dynamických vlastností rotorových soustav s hydrodynamickými tlumiči

Typ

dizertace

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Předložená disertační práce je zaměřena na problematiku rotorových soustav s hydrodynamickými tlumiči, což jsou nelineární hydraulické vazebné členy mezi rotorem a statorem. Tato práce je proto zaměřena na výpočet přídavných hmotností a přídavných tlumení olejového filmu v mezikruží tlumiče, které mají výrazný vliv na dynamiku celé rotorové soustavy, na její chod, spolehlivost i životnost. Věrohodnost matematického a numerického modelu dlouhého tlumiče i numerického modelu rotorové soustavy s tlumičem byla ověřena experimentální analýzou na modelové rotorové soustavě.

Anglický abstrakt

The present thesis focuses on the issues of rotor systems with hydrodynamic dampers known as squeeze film dampers, which are non-linear hydraulic binding elements between the rotor and stator. In principal, the dampers decrease amplitude of the actuated oscillations, primarily when crossing the critical speed. They tend to shift the amplitude-frequency characteristic of the whole system to lower values due to the supplementary material of oil film, preventing thus the transmission of vibrations on to the machine frame and, in fact, reducing noisiness of the whole equipment. This thesis, therefore, focuses on the calculation of additional mass and additional damping of oil film in the damper annulus that have a profound influence on the dynamics of the entire rotor system, its action, reliability and service life.

Klíčová slova

hydrodynamický tlumič, přídavné účinky kapaliny

Klíčová slova v angličtině

Squeeze film damper, additional contribution of oil film

Autoři

HLAVOŇ, P.

Vydáno

1. 11. 2002

BibTex

@phdthesis{BUT66668,
  author="Pavel {Hlavoň}",
  title="Výpočtová a experimentální analýza dynamických vlastností rotorových soustav s hydrodynamickými tlumiči",
  year="2002"
}