Detail publikace

Odhad šířky trhlin při zatěžovací zkoušce předpjatého železničního pražce pomocí 3D numerické analýzy

VESELÝ, V. KERŠNER, Z. ŘOUTIL, L.

Originální název

Odhad šířky trhlin při zatěžovací zkoušce předpjatého železničního pražce pomocí 3D numerické analýzy

Anglický název

Estimation of crack widths during loading test of pre-tensioned railway sleeper by 3d numerical analysis

Typ

různé

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Zpráva prezentuje 3D numerickou studii standardizované kontrolní ohybové zkoušky předpjatého železničního pražce provedenou v programu ATENA. Výsledky této simulace jsou porovnány s vybranými výsledky z rozsáhlých parametrických studií provedených jako rovinná úloha a také s experimentálními daty. Hlavním tématem je předpověď distribuce trhlin a odhad jejich šířky vznikajících při zkoušce na líci pražce v závislosti na aplikovaném zatížení. Bylo dosaženo dobré shody konstrukční odezvy vytvořeného 3D modelu pražce při ohybové zkoušce s odezvou reálných pražců. Bylo zjištěno, že rozmístění trhlin lze pomocí 3D numerické simulace predikovat výstižněji z pole neelastických tahových poměrných přetvoření interpretovaných v použitém softwaru např. jako pole šířky trhlin než ze vzoru trhlin, jenž je závislý na použité síti konečných prvků. Odhad závislosti zatížení na součtu šířek trhlin z 3D numerické simulace je porovnatelný s experimentálními výsledky.

Anglický abstrakt

This report introduces results of a 3D numerical study of the standardized control bending test of pre-tensioned railway sleeper performed in ATENA software. Results of this simulation are compared to selected results of extensive parametrical studies carried out as 2D problem and experimental data as well. Main attention is paid to the prediction of distribution and widths of cracks evolving at the sleeper's surface in dependence on the applied load. A good agreement has been achieved in structural behaviour of the elaborated 3D model and the response of real sleepers. It has been found out that the crack distribution can be predicted by the 3D model as the field of inelastic tensile strains interpreted as the field of crack widths in the used software. An estimation of the dependence of the load on the sum of widths of the evolved cracks is comparable to the experimental data.

Klíčová slova

numerické modelování, ohybové zkoušky železničních pražců, vznik trhlin, šíření trhlin, šířka trhlin

Klíčová slova v angličtině

numerical modelling, bending test of railway sleepers, crack initiation, crack propagation, crack width

Autoři

VESELÝ, V.; KERŠNER, Z.; ŘOUTIL, L.

Vydáno

1. 12. 2008

Místo

Praha, Česká Republika

Strany od

1

Strany do

14

Strany počet

14

BibTex

@misc{BUT68352,
  author="Václav {Veselý} and Zbyněk {Keršner} and Ladislav {Řoutil}",
  title="Odhad šířky trhlin při zatěžovací zkoušce předpjatého železničního pražce pomocí 3D numerické analýzy",
  year="2008",
  pages="1--14",
  address="Praha, Česká Republika",
  note="miscellaneous"
}