Detail publikace

Výpočtové modelování vysokofrekvenčního hluku v kabině traktoru Zetor metodou SEA

ŠVANCARA, P.

Originální název

Výpočtové modelování vysokofrekvenčního hluku v kabině traktoru Zetor metodou SEA

Anglický název

Computational modeling of high frequency noise in cabin of tractor Zetor using SEA

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Úroveň hluku v kabině je dnes jedním ze základních aspektů kvality moderních zemědělských traktorů, často rozhodující o jejich úspěchu na trhu. Proto je třeba při jejich konstrukci tuto úroveň hluku sledovat a účinně kontrolovat. Při snaze o snížení výsledné hlučnosti v kabině je nutno uvažovat všechny prvky řetězce šíření hluku od zdrojů vibrací, přes přenosové cesty a zářiče hluku, až po akustické prostředí s obsluhou stroje. Každý z těchto čtyř prvků může výrazně ovlivnit výslednou hladinu hluku. Zdrojem vibrací a hluku každého strojního zařízení jsou pracovní procesy v nich probíhající. U traktoru je pracovním procesem jeho jízda. Energie vzniklá v motoru je přenášena přes převodový mechanismus (spojka, převodovka, rozvodovka) na zadní kola a od nich na vozovku.Všechny tyto části jsou zdroji vibrací. Výše uvedené části jsou spojeny mechanickou soustavou–rámem stroje, na němž je také upevněna kabina. Vzhledem k tomu, že rám traktoru je poddajný, je schopen přenášet vibrace z jednoho místa rámu do ostatních míst a přes konzoly uložení také do kabiny. Kromě této přenosové cesty přes rám traktoru je vzniklá vibrační energie vyzařována jednotlivými vibrujícími částmi do okolního vzdušného prostředí, kde se šíří a dopadá na vnější části kabiny, které rozechvívá. A tyto pak přispívají k celkové hladině hluku v kabině. Akustickými zářiči jsou pak všechny vibrující části kabiny, které jsou ve styku s akustickým prostorem kabiny. Přijímačem vibrační energie je pak akustický prostor kabiny. V předkládaném článku je analyzován vysokofrekvenční hluk uvnitř kabiny traktoru Zetor, a to konkrétně univerzální kabiny pro typy UŘ I a UŘ III. Cílem práce bylo posoudit vliv jednotlivých základních prvků řetězce šíření hluku na celkovou úroveň vysokofrekvenčního hluku v kabině traktoru

Anglický abstrakt

In this paper Statistical Energy Analysis is applied to the computational modeling of high frequency noise in cabin of agricultural tractor Zetor. The objective was to study the influence of basic parts of noise-spread chain (vibration sources, transfer paths, noise emitters and receivers) on the noise level. As the most contributed to the noise level in cabin was found air-borne inputs to the glasses of cabin. In next part were judged influence of different construction modifications on sound quality. As the most effective became apparent increasing curvature of glasses, changing the construction of glasses by applying plastic layer and after reinforcement the floor.

Klíčová slova v angličtině

Statistical energy analysis, noise-spread chain, computational modeling of high frequency noise

Autoři

ŠVANCARA, P.

Rok RIV

2003

Vydáno

28. 11. 2000

Nakladatel

ÚT AV ČR

Místo

Praha

ISBN

80-85918-58-7

Kniha

Interakce a zpětné vazby 2000

Strany od

237

Strany do

244

Strany počet

8

BibTex

@inproceedings{BUT8547,
  author="Pavel {Švancara}",
  title="Výpočtové modelování vysokofrekvenčního hluku v kabině traktoru Zetor metodou SEA",
  booktitle="Interakce a zpětné vazby 2000",
  year="2000",
  volume="1",
  pages="237--244",
  publisher="ÚT AV ČR",
  address="Praha",
  isbn="80-85918-58-7"
}