Detail publikace

Analýza metod pro zjišťování a udržování bezpečné vzdálenosti při jízdě vozidel

KRÁL, J.

Originální název

Analýza metod pro zjišťování a udržování bezpečné vzdálenosti při jízdě vozidel

Anglický název

Analysis of methods for keeping a safe driving distance

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Článek pojednává o možnostech pro redukování nejčetnějších příčin dopravních nehod, se zaměřením zejména na nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem. Na základě praktických výsledků měření dodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem v obci lze konstatovat, že přibližně polovina řidičů nedodržuje dostatečnou bezpečnou vzdálenost za vpředu jedoucím vozidlem a podceňuje nebezpečí z toho vyplývající. Opakovaně se potvrdilo, že řidiči si neuvědomují ověřené zákonitosti spojené s reakčí dobou, reakční dráhou a brzdnou dráhou. Podobné chování řidičů je na všech kategoriích pozemních komunikací. K tomu je zřejmě potřebné zavést účinnější kontrolní opatření na silnicích a změnit metodiku výuky a výcviku v autoškolách. článek dále obsahuje popis systému pro kontrolu a vyhodnocování příslušných přestupků na dálnici v Německu. Systém využívá zařízení pro kontrolu stanovené rychlosti a vzdálenosti v součinnosti s měřícími liniemi vyznačenými na vozovce. Z důvodu nedostatečné dopravní kázně řidičů v České republice by bylo potřebné a přínosné snížit příčinu dopravních nehod z nedodržování bezpečné vzdálenosti také pomocí kontrolních (preventivních) zařízení, které tady nejsou zatím zavedeny a používány. Pro eliminaci nesprávného způsobu jízdy je důležitá výchova řidičů ke správnému odhadu pro udržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem jedoucím před ním. Učebnice pro autoškoly doporučují v kapitole „Zásady bezpečné jízdy“ několik metod pro správný odhad bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Všechny způsoby jsou však založeny na odhadu, tedy vědomé činnosti řidiče, řízené soustředěnou pozorností. Řidič je v rámci svého dohledu a rozhledu ovlivňován rozpoznáváním chování okolí a současně myslí na osobní prožitky (co bylo v práci, co bude doma, atd.). Je tedy zcela nereálné a v nejvyšší míře nebezpečné předpokládat, že by se v současném silničním provozu dala udržet zvýšená schopnost řidičů dodržovat bezpečnou vzdálenost, s využitím určitých metod. Řidič by si měl osvojit dodržování bezpečné vzdálenosti na základě automatického chování. To musí být založeno na vybavení nepříjemných prožitků z výcviku v autoškole při každém nebezpečném přiblížení k vpředu jedoucímu vozidlu. Udržování vzdálenosti musí být podmíněno zážitkem z trenažeru nebo upraveného vozidla, kde bylo simulováno náhle brzdění jiného vozidla a náraz vlastního vozidla. Řidiči by po takto provedeném výcviku měli být schopni rozpoznat dopravní situaci a automaticky učinit potřebná rozhodnutí k bezpečnému provádění jízdních úkonů a zabránění možné dopravní kolizi.

Anglický abstrakt

Statistics for traffic accidents indicate that their main cause is due to wrong driving styles. These accidents are specifically due to inexperienced driving in adverse climates and road conditions. Rear-end accidents originate from failure to estimate proper distance and dual task performance while following. The main reason for rear-end accidents is a disrespect for safe driving distances between vehicles in normal road and weather conditions. This fact is also confirmed when using practical distance measurements in real road traffic. First possibility to reduce the number of accidents is to check a drivers activities with some type of recording system. Another opportunity is the development of education and training methodology in driving schools and training centers. Practical training should approach real conditions, thus the schools should be equipped with specially adapted vehicles. As well, there should be a training course with obstacles to simulate safe driving distances, sudden deceleration and other unexpected situations. Having completed such training, new inexperienced drivers should be able to judge traffic situations and automatically take appropriate action to avoid collisions. All drivers should be made aware of the safety measures that will help prevent future accidents.

Klíčová slova

Bezpečná vzdálenost, rozestup, nebezpečný odstup, výhled, defenzivní řízení, dopravní nehody.

Klíčová slova v angličtině

Safe distance; following interval; tailgate; field of vision; defensive driving; traffic accidents.

Autoři

KRÁL, J.

Rok RIV

2012

Vydáno

25. 4. 2012

Nakladatel

VUT

Místo

Brno

ISBN

978-80-214-4485-0

Kniha

Sborník anotací

Strany od

74

Strany do

79

Strany počet

6

BibTex

@inproceedings{BUT93690,
  author="Jaroslav {Král}",
  title="Analýza metod pro zjišťování a udržování bezpečné vzdálenosti při jízdě vozidel",
  booktitle="Sborník anotací",
  year="2012",
  pages="74--79",
  publisher="VUT",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-4485-0"
}