Detail publikace

Posuzování hodnoty majetku na základě rozboru nákupního chování zákazníků

PERNICA, M. HANUŠOVÁ, H.

Originální název

Posuzování hodnoty majetku na základě rozboru nákupního chování zákazníků

Anglický název

Assessment of the value of property based on analysis of customer buying behavior

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Světová ekonomika prochází rychlým vývojem. Pro tento vývoj je typické kolísání tržních cen. Oceňování majetku je v českém finančním účetnictví založeno na principu historických cen. Ceny nevyjadřují aktuální hodnotu majetku. Výzkum ukázal, jak korporátní zákazníci vnímají hodnotu svého majetku. Mezi nejdůležitější aspekty při posuzování hodnoty patří spolehlivost.

Anglický abstrakt

Purpose of the article The world economy is undergoing rapid development. For this development there are typical fluctuations of market prices of property. Valuation of property in the Czech financial accounting is based on the principle of historical prices. The problem with this method of valuation is the fact that it is not updated and the fact that the purchase price does not reflect the current value of the property. Corporate customers at-tribute the property to the value depending on whether the user meets certain criteria. User criteria affect the buying behavior of business customers and form an idea of the value of the property. Conclusions (limits, implications etc) Research has shown how corporate customers perceive the value of their acquired property. The results showed that, when assessing the value of the car the most important aspect is its operational reliability and the aspect of the fuel consumption. Organizations strive to reduce the cost of operation despite the fact that these costs are tax deductible. They see the value of the car in how efficient is the operation, resp. fuel consumption of the car.

Klíčová slova

Historická cena, reálná hodnota, oceňování, dotazníkové šetření, Kruskall-Wallisův test, nákupní chování zákazníků

Klíčová slova v angličtině

Historical cost, fair value, valuation, questionnaire, survey, Kruskall-Wallis test, purchase behavior of customers.

Autoři

PERNICA, M.; HANUŠOVÁ, H.

Rok RIV

2012

Vydáno

1. 12. 2012

Nakladatel

CERM

Místo

Brno

ISSN

1802-8527

Periodikum

TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU

Ročník

VI

Číslo

12

Stát

Česká republika

Strany od

21

Strany do

31

Strany počet

11

BibTex

@article{BUT97156,
  author="Martin {Pernica} and Helena {Hanušová}",
  title="Posuzování hodnoty majetku na základě rozboru nákupního chování zákazníků",
  journal="TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU",
  year="2012",
  volume="VI",
  number="12",
  pages="21--31",
  issn="1802-8527"
}