Detail publikace

Z HISTORIE PODZEMNÍCH STAVEB - POHLEDNICE S TUNELEM MONT BLANC

HORÁK, V. SVOBODA, R. ZÁVACKÝ, M.

Originální název

Z HISTORIE PODZEMNÍCH STAVEB - POHLEDNICE S TUNELEM MONT BLANC

Anglický název

FROM THE HISTORY OF UNDERGROUND CONSTRUCTIONS - PICTURE POSTCARDS SHOWING MONT BLANC TUNNEL

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

V časopisu TUNEL č. 4/2014 jsme v našem seriálu již představili dvě pohlednice s dálničním tunelem Mont Blanc, vedeným pod stejnojmennou nejvyšší horou Evropy. V tomto dílu k tomu připojujeme dalších pět pohlednic připomínajících tuto významnou dopravní stavbu. Ještě na začátku XX. století trvalo pěší překonání masivu Mont Blancu z Francie do Itálie tři dny chůze, po otevření horského tunelu se tato cesta zkrátila na asi 12 minut jízdy autem pod nejvyšší evropskou horou. Montblanský tunel (francouzsky Tunnel sous du Mont- Blanc, italsky Il traforo del Monte Bianco), slavnostně otevřený 16. 7. 1965, spojuje Courmayeur v italském údolí d'Aosta s francouzským městem Chamonix-Mont Blanc. Je dlouhý 11,611 km, jednotroubový, obousměrný. Třináct let, až do roku 1978, byl nejdelším tunelem pro motorová vozidla na světě a ještě dnes se nachází v tomto segmentu podzemních staveb na sedmém místě.

Anglický abstrakt

V časopisu TUNEL č. 4/2014 jsme v našem seriálu již představili dvě pohlednice s dálničním tunelem Mont Blanc, vedeným pod stejnojmennou nejvyšší horou Evropy. V tomto dílu k tomu připojujeme dalších pět pohlednic připomínajících tuto významnou dopravní stavbu. Ještě na začátku XX. století trvalo pěší překonání masivu Mont Blancu z Francie do Itálie tři dny chůze, po otevření horského tunelu se tato cesta zkrátila na asi 12 minut jízdy autem pod nejvyšší evropskou horou. Montblanský tunel (francouzsky Tunnel sous du Mont- Blanc, italsky Il traforo del Monte Bianco), slavnostně otevřený 16. 7. 1965, spojuje Courmayeur v italském údolí d'Aosta s francouzským městem Chamonix-Mont Blanc. Je dlouhý 11,611 km, jednotroubový, obousměrný. Třináct let, až do roku 1978, byl nejdelším tunelem pro motorová vozidla na světě a ještě dnes se nachází v tomto segmentu podzemních staveb na sedmém místě.

Klíčová slova

Silniční tunel, Mont Blanc, Požár, Nehoda

Klíčová slova v angličtině

Road tunnel, Mont Blanc, Fire, Accident

Autoři

HORÁK, V.; SVOBODA, R.; ZÁVACKÝ, M.

Vydáno

3. 4. 2017

Nakladatel

Česká tunelářská asociace a Slovenská tunelárska asociácia ITA-AITES

Místo

Praha

ISSN

1211-0728

Periodikum

Tunel

Ročník

26

Číslo

2

Stát

Česká republika

Strany od

71

Strany do

73

Strany počet

3

URL

BibTex

@article{BUT139233,
  author="Vladislav {Horák} and Richard {Svoboda} and Martin {Závacký}",
  title="Z HISTORIE PODZEMNÍCH STAVEB - POHLEDNICE S TUNELEM MONT BLANC",
  journal="Tunel",
  year="2017",
  volume="26",
  number="2",
  pages="71--73",
  issn="1211-0728",
  url="http://www.ita-aites.cz/files/tunel/2017/tunel-2_17-def.pdf"
}