Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
SLÁVIK, V. KOLÁŘ, R. PODLIPNÁ, P.
Originální název
Laboratorní úlohy pro výuku lékařské diagnostické techniky
Anglický název
Laboratory Exercises for Teaching of Medical Diagnostic Technology
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Tento příspěvek popisuje trojici nových úloh, zavedených do laboratorní výuky předmětů z oblasti lékařské diagnostické techniky. Účelem úloh je seznámení se základy konstrukce tří diagnostických přístrojů, a základním zpracováním naměřených dat. Jedná se o úlohy zaměřené na měření průtoku s využitím dilučních metod, neinvazivní monitorování krevního tlaku oscilometrickou metodou a na spirometrická měření. Úlohy jsou koncipovány tak, že obsahují hardwarovou část s patřičným senzorem; zpracování naměřených dat je pak prováděno on-line v prostředí LabView. Pro samotné měření je využito rozhraní LabPro a příslušné senzory firmy Vernier. K dispozici je vždy podrobný návod a také úplný či záměrně nekompletní program (tzv. „virtuální přístroj“), realizující potřebné zpracování dat, jenž představuje základní princip demonstrovaného systému. V případě měření krevního tlaku a spirometrie mají studenti možnost srovnání výukového vybavení s profesionálními přístroji.
Anglický abstrakt
The paper describes three new lab exercises, created for teaching medical diagnostic technology courses. These exercises aim to offer students an insight into principles of construction and operation of diagnostic machines and basics of associated data processing. The exercises are: Flow measurement with dilution methods, Oscillometric non-invasive blood pressure measurement, Spirometric measurements. The exercises contain a hardware part with ready-made sensor, using Vernier LabPro, while data processing uses LabView. Each exercise includes a detailed guide and an incomplete program ("virtual instrument") for data processing, which demonstrates the basic principles of the system. In case of blood pressure and spirometry, students can compare their results with these of a professionally used device.
Klíčová slova
výuka, lékařská diagnostická technika, LabView, laboratorní úlohy
Klíčová slova v angličtině
teaching,medical diagnostic technology, LabView, laboratory exercises
Autoři
SLÁVIK, V.; KOLÁŘ, R.; PODLIPNÁ, P.
Rok RIV
2013
Vydáno
3. 7. 2013
Nakladatel
Technická univerzita v Košiciach
Místo
Košice
ISBN
978-80-8086-208-4
Kniha
Trendy v biomedicínskom inžinierstve 2013 - Zborník konferencie
Strany od
27
Strany do
29
Strany počet
201
BibTex
@inproceedings{BUT100449, author="Vladimír {Slávik} and Radim {Kolář} and Petra {Štohanzlová}", title="Laboratorní úlohy pro výuku lékařské diagnostické techniky", booktitle="Trendy v biomedicínskom inžinierstve 2013 - Zborník konferencie", year="2013", pages="27--29", publisher="Technická univerzita v Košiciach", address="Košice", isbn="978-80-8086-208-4" }