Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
ADAM, K. ŘÍHA, J. JANDORA, J. ŠPANO, M.
Originální název
Model porušení asfaltobetonového těsnění
Anglický název
Model of failure of asphalt concrete sealing
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Asfaltobeton je dnes již tradičním materiálem užívaným pro konstrukci návodního těsnění hrází přehrad, zejména horních nádrží přečerpávacích vodních elektráren. Asfaltobetonová vrstva bývá v horských oblastech často vystavována extrémnímu zatížení rychlým kolísáním teploty se značným rozkyvem. V příspěvku je popsáno modelové řešení mechanismu možného porušení asfaltobetonového pláště v důsledku teplotních změn. Řešení sestávalo ze shromáždění potřebných vstupních údajů pro výpočty, jako jsou materiálové charakteristiky jednotlivých vrstev asfaltobetonového pláště a okrajové podmínky. Vlastní modelové řešení spočívalo v simulaci vedení tepla asfaltobetonovým pláštěm a z úlohy tepelné napjatosti a přetvoření konstrukce za předpokladu dokonale pružného materiálu. Součástí řešení byla kalibrace modelu vedení tepla s využitím naměřených hodnot in situ. Závěry studie umožní vysvětlení možných důvodů poruch asfaltobetonového těsnění. Numerické výpočty byly provedeny s využitím komerčního softwaru ANSYS.
Anglický abstrakt
Asphalt concrete sealing is commonly used as an upstream sealing of embankment dams namely of upper reservoirs of pumped hydro-power plants. The asphaltic layer is frequently exposed to a high range of temperatures during short time period. In the paper numerical modelling of the process of failure of the sealing due to temperature changes is discussed. Firstly material properties and boundary condition characteristics were assembled. The modelling consists of both heat transfer analysis and strain-stress analysis. In tghis study aaphaltic concrete was assumed to be an elastic material. The values of temperatures from in situ measurements were used for the model calibration. This study allows explanation of the possible failure modes of asphaltic sealing. Numerical simulations were performed using the commercial software ANSYS.
Klíčová slova
asfaltobetonové těsnění, napjatost, vedení tepla, lokální poruchy pláště
Klíčová slova v angličtině
model, asphalt concrete sealing, temperature change
Autoři
ADAM, K.; ŘÍHA, J.; JANDORA, J.; ŠPANO, M.
Rok RIV
2014
Vydáno
24. 6. 2014
Nakladatel
Slovenský vodohospodársky podnik, š.p. Odštepný závod Košice
Místo
Košice, SR
ISBN
978-80-971596-6-5
Kniha
XXXIV. Priehradné dni 2014
Edice
x
Číslo edice
1
Strany od
555
Strany do
564
Strany počet
10
BibTex
@inproceedings{BUT108177, author="Karel {Adam} and Jaromír {Říha} and Jan {Jandora} and Miroslav {Špano}", title="Model porušení asfaltobetonového těsnění", booktitle="XXXIV. Priehradné dni 2014", year="2014", series="x", number="1", pages="555--564", publisher="Slovenský vodohospodársky podnik, š.p. Odštepný závod Košice", address="Košice, SR", isbn="978-80-971596-6-5" }