Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
POŽÁR, M. KLUSÁČEK, L. NEČAS, R.
Originální název
Výsledky stabilizace železniční mostní klenby příčným předpětím
Anglický název
Results of ste stabilization of the railway vault bridge using transversal post-tensioning
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Popisovaný most převádí dvou-kolejovou železniční trať Brno – Česká Třebová. Dlouhodobými vlivy provozu byla klenba mostu oddělená podélnými trhlinami na dvě samostatně působící části pod jednotlivými kolejemi a na krajní třetí klenební pás šířky cca 1,2 m, který hrozil zřícením. První část sanace byla provedená v roce 2014 novými čelními stěnami a stabilizováním příčným předpětím. V příspěvku je popsáno srovnání poměrných přetvoření oddělených částí zděné mostní klenby porušené podélnými trhlinami před (rok 2013) a po sanaci (rok 2014). Měření bylo provedeno pomocí technologie pro ověření spolupůsobení soustavou ramenátových zesilovačů umístěných v osách koleje číslo 1 a číslo 2. Měřením byla prokázaná funkčnost daného způsobu sanace zděných klenbových mostů. Hodnoty poměrných přetvoření se výrazně zmenšili, po sanaci dosahují běžně třetinových hodnot. Nosná konstrukce železničního klenbového mostu je tvořena segmentovou cihelnou klenbou o světlosti 7,540 m a světlém vzepětí 1,970 m. Výška paty klenby nad chodníkem je 2,100 m a výška vrcholu nad vozovkou 4,220 m. Tloušťka klenby je cca 0,840 m s tím, že tato hodnota v dolní části zahrnuje cca 35–60 mm torkretu. Obě čela klenby jsou po sanaci tvořena novou železobetonovou čelní stěnou, která roznáší vnesené příčné předpětí do celého průřezu klenby. Stabilizace oddělených částí segmentové klenby byla provedená vnesením předpětí v příčném směru za pomocí čtyř napínacích lan. V rámci sanace, bylo zdivo celé klenby injektováno cementovou injektážní maltou v rastru 600x600 mm.
Anglický abstrakt
The paper describes results of the measuring of the collaboration verification of parts of the railway bridge vault. There was achieved the verification using the measuring of the middle cross section by standard service loading. The stabilization was made by transversal post- tensioning. The achieved results taken at firs on the existing structure and seconds after the transversal post-tensioning was finished lead to proof of the stiffening of the vault structure.
Klíčová slova
most, klenba, zdivo, předpětí
Klíčová slova v angličtině
Bridge, vault, masonry, post-tensioning
Autoři
POŽÁR, M.; KLUSÁČEK, L.; NEČAS, R.
Rok RIV
2015
Vydáno
23. 4. 2015
Nakladatel
SEKURON s.r.o.
Místo
Brno
ISBN
978-80-86604-65-7
Kniha
Sborník přéspěvků; 20. Mezinárodní sympozium mosty/bridges 2015
Edice
ISSN
NEUVEDENO
Strany od
249
Strany do
254
Strany počet
6
BibTex
@inproceedings{BUT114269, author="Michal {Požár} and Ladislav {Klusáček} and Radim {Nečas}", title="Výsledky stabilizace železniční mostní klenby příčným předpětím", booktitle="Sborník přéspěvků; 20. Mezinárodní sympozium mosty/bridges 2015", year="2015", series="2015", pages="249--254", publisher="SEKURON s.r.o.", address="Brno", isbn="978-80-86604-65-7" }