Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
KUDRNA, J. ŠPERKA, P. PUDA, A. KRÖNIG, M. URBANEC, K.
Originální název
Nové technologie výstavby ložních a podkladních vrstev
Anglický název
New technologies of binder and base asphalt courses
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Evropská norma 13108-1 Asfaltový beton definuje asfaltové směsi nejen empirickými požadavky (jako jsou složení směsi kameniva, typ asfaltu a jeho minimální obsah, minimální a maximální mezerovitost směsi), ale také funkčními vlastnostmi. Funkční přístup umožňuje zhotoviteli provádět směsi s větší volností a odběratel kontroluje moduly tuhosti a únavové vlastnosti, které jsou rozhodující pro životnost vozovek. V příspěvku jsou popsány směsi používané ve Švýcarsku v ložních a podkladních vrstvách vozovek označovaných jako směsi s vysokým modulem tuhosti (VMT). Směsi jsou popsány výše uvedenými empirickými vlastnostmi a také modulem tuhosti a únavovými vlastnostmi. Hlavní charakteristikou směsí je vyšší obsah tvrdého asfaltu, nízká mezerovitost a obsah až 50% běžného R-materiálu. Výsledky modulů tuhosti a únavových vlastností jsou zajímavé, protože ukazují, že použití těchto vrstev umožňuje snížit celkovou tloušťku asfaltových vrstev ve vozovkách.
Anglický abstrakt
European standard 13108-1 Asphalt concrete defines mixtures not only by empirical requirements (as are mixture composition of aggregate, bitumen type and its minimum content, minimum and maximum air-voids), but also through functional properties. The functional approach enables mixture design that suits contractor possibilities and road administration controls stiffness and fatigue properties that are main characteristic of pavement structure life-time. In the article are described mixtures used in Switzerland in binder and base courses called as High Stiffness Moduli. The mixtures are described through all above-mentioned empirical properties and also through stiffness and fatigue properties. Main characteristics of mixtures are higher content of hard bitumen, low air-voids and up to 50 % of reclaimed material. The results of stiffness and fatigue properties are interesting as using of these mixture allows lower the overall thickness of asphalt courses in pavement structures.
Klíčová slova
Asfaltová směs s vysokým modulem tuhosti; R-materiál; odolnost vůči únavě; modul tuhosti
Klíčová slova v angličtině
High modulus asphalt mixture; Reclaimed asphalt pavement (RAP); resistance to fatigue, stiffness module
Autoři
KUDRNA, J.; ŠPERKA, P.; PUDA, A.; KRÖNIG, M.; URBANEC, K.
Vydáno
28. 11. 2017
Nakladatel
PRAGOPROJEKT, a.s., K Ryšánce 1668/16, 147 54 Praha 4
Místo
České Budějovice
ISBN
978-80-906809-0-6
Kniha
ASFALTOVÉ VOZOVKY 2017
Edice
1
Číslo edice
Strany od
Strany do
7
Strany počet
BibTex
@inproceedings{BUT145231, author="Jan {Kudrna} and Pavel {Šperka} and Adam {Puda} and Manfred {Krönig} and Květoslav {Urbanec}", title="Nové technologie výstavby ložních a podkladních vrstev", booktitle="ASFALTOVÉ VOZOVKY 2017", year="2017", series="1", number="1", pages="1--7", publisher="PRAGOPROJEKT, a.s., K Ryšánce 1668/16, 147 54 Praha 4", address="České Budějovice", isbn="978-80-906809-0-6" }