Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
ZVONČÁK, V. ŠAFÁROVÁ, K. MEKYSKA, J. MUCHA, J. KISKA, T. LOSENICKÁ, B. ČECHOVÁ, B. FRANCOVÁ, P. SMÉKAL, Z.
Originální název
Automatizovaná diagnóza vývojové dysgrafie založená na kvantitativní analýze online písma
Anglický název
Diagnosis of Developmental Dysgraphia Based on Quantitative Analysis of Online Handwriting
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Prevalence problémů s psaním mezi dětmi školního věku je mezi 10 až 30 %. V současné době neexistuje v České republice objektivní metoda pro diagnózu a hodnocení míry závažnosti vývojové dysgrafie (VD). Cílem této studie je představit novou metodu objektivní diagnózy VD založené na kvantitativní analýze online písma. K tomuto účelu jsme extrahovali ze tří písemných cvičení sadu prostorových, časových, kinematických a dynamických parametrů. Pro identifikaci parametrů s vysokou diskriminační silou jsme následně provedli korelační analýzu mezi těmito parametry a skóry dotazníku HPSQ (Handwriting Proficiency Screening Questionnaire). Použitím klasifikátoru založeného na náhodných lesech v kombinaci s kvantifikací cvičení psaní abecedy jsme dosáhli přesnosti klasifikace téměř 80 % (sensitivita 77 %, specificita 83 %). Přesnost byla zvýšena na 92 % (sensitivita 92 %, specificita 93 %) aplikováním metody sekvenčního dopředného plovoucího výběru parametrů SFFS (Sequential Floating Forward Selection). Tato pilotní studie potvrzuje možnost automatizované diagnózy VD u dětí, které píšou psaným spojovaným písmem.
Anglický abstrakt
The prevalence of handwriting difficulties among school-aged children is around 10–30 %. Until now, there is no objective method to diagnose and rate developmental dysgraphia (DD) in Czech Republic. The goal of this study is to propose a new method of objective DD diagnosis based on quantitative analysis of online handwriting. For this purpose, we extracted a set of spatial, temporal, kinematic and dynamic features from three handwriting tasks. Consequently, we performed a correlation analysis between these features and score of handwriting proficiency screening questionnaire (HPSQ), in order to identify parameters with a good discrimination power. Using random forests classifier in combination with quantification of alphabet writing task, we reached nearly 80 % classification accuracy (77 % sensitivity, 83 % specificity). The classification accuracy was increased to 92 % (92 % sensitivity, 93 % specificity) by employing SFFS (Sequential Forward Feature Selection) method. This pilot study proves the possibility of automatic DD diagnosis in children cohort writing with cursive letters.
Klíčová slova
vývojová dysgrafie; dětská dysgrafie; digitalizační tablet; HPSQ; SFFS; náhodné lesy; support vector machine; klasifikace
Klíčová slova v angličtině
developmental dysgraphia; children dysgraphia; digitizing tablet; HPSQ; random forests; support vector machine
Autoři
ZVONČÁK, V.; ŠAFÁROVÁ, K.; MEKYSKA, J.; MUCHA, J.; KISKA, T.; LOSENICKÁ, B.; ČECHOVÁ, B.; FRANCOVÁ, P.; SMÉKAL, Z.
Vydáno
30. 4. 2018
ISSN
1213-1539
Periodikum
Elektrorevue - Internetový časopis (http://www.elektrorevue.cz)
Ročník
20
Číslo
2
Stát
Česká republika
Strany od
1
Strany do
6
Strany počet
URL
http://www.elektrorevue.cz/cz/clanky/zpracovani-signalu/0/automatizovana-diagnoza-vyvojove-dysgrafie-zalozena-na-kvantitativni-analyze-online-pisma-1/
BibTex
@article{BUT147384, author="ZVONČÁK, V. and ŠAFÁROVÁ, K. and MEKYSKA, J. and MUCHA, J. and KISKA, T. and LOSENICKÁ, B. and ČECHOVÁ, B. and FRANCOVÁ, P. and SMÉKAL, Z.", title="Automatizovaná diagnóza vývojové dysgrafie založená na kvantitativní analýze online písma", journal="Elektrorevue - Internetový časopis (http://www.elektrorevue.cz)", year="2018", volume="20", number="2", pages="1--6", issn="1213-1539", url="http://www.elektrorevue.cz/cz/clanky/zpracovani-signalu/0/automatizovana-diagnoza-vyvojove-dysgrafie-zalozena-na-kvantitativni-analyze-online-pisma-1/" }