Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
POSPÍŠILOVÁ, D. DAŇKOVÁ, A. FRIČ, J. POSPÍŠIL, K.
Originální název
Slabé dopravní vzdělání učitelů a dětí v mateřských školách jako riziko nesprávného chování v dopravě v dětství i dospělosti
Anglický název
Weak Traffic Education of Teachers and Children in Kindergartens as a Risk of Inappropriate Behaviour in Traffic in Childhood and Adulthood
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Mateřské školy se postupně vyvinuly od zařízení pro hlídání dětí ke svébytnému článku vzdělávacího systému. Děti zde získávají základní sociální dovednosti a připravují se na školní vzdělávání. Zde se vytvářejí základy způsobu chování v různých situacích. Doprava je jistě jedním z významných fenoménů, se kterými se děti setkávají od útlého věku, a to nejen jako její pasivní účastníci na zadních sedadlech automobilů, ale začínají v ní být aktivními účastníky jako chodci, cyklisté či koloběžkáři nebo jako bruslaři a skateboardisté, jako svébytní uživatelé hromadné dopravy. Dopravní výchova je do vzdělávacího procesu často zařazována jen ve formě jednorázových akcí, avšak není zpravidla součástí systematického vzdělávacího plánu. Nadto děti přebírají od svých pedagogů vzorce jejich chování při vycházkách mimo areál školky. Podle zjištěných informací se ukazuje, že vzdělávání učitelů na pedagogických fakultách či středních pedagogických školách se zabývá dopravní výchovou spíše okrajově či vůbec. To je identifikováno jako riziko pro utvářející se způsoby chování dětí v dopravě s přesahem do jejich dospělosti. Prezentovaný článek popisuje uskutečněný výzkum v oblasti dopravního vzdělávání předškolních dětí i jejich učitelů a charakterizuje rizika, která z něho vyplývají.
Anglický abstrakt
Kindergartens have gradually shifted from childcare facilities to a distinct part of the education system. Here, children acquire basic social skills and prepare for school education. Here, the foundations of how to behave in different situations are formed. Transport is certainly one of the important phenomena that children encounter from an early age, not only as passive participants in the back of cars, but also as active participants as pedestrians, cyclists or scooterists, or as skaters and skateboarders, as users of public transport in their own right. Traffic education is often included in the educational process only as one-off events, but is not usually part of a systematic curriculum. In addition, the children take over from their teachers the patterns of their behaviour in traffic when they go out outside the kindergarten premises. Obtained information shows that education of teachers at universities or secondary schools of education deals with traffic education rather marginally or not at all. This is identified as a risk for children’s formative behaviour patterns with overlap into their adulthood. The presented paper describes the research conducted in the field of traffic education of preschool children and their teachers and characterizes the risks that result from it.
Klíčová slova
mateřská škola, analýza rizik, doprava, dopravní vzdělávání, chování v dopravě,
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, risk analysis, traffic, traffic education, behaviour in traffic
Autoři
POSPÍŠILOVÁ, D.; DAŇKOVÁ, A.; FRIČ, J.; POSPÍŠIL, K.
Vydáno
22. 12. 2021
Nakladatel
Akademické nakladatelství CERM
Místo
Brno
ISSN
1211-443X
Periodikum
Soudní inženýrství
Ročník
32
Číslo
4
Stát
Česká republika
Strany od
44
Strany do
47
Strany počet
URL
http://hdl.handle.net/11012/203370
BibTex
@article{BUT176410, author="Dagmar {Pospíšilová} and Alena {Daňková} and Jindřich {Frič} and Karel {Pospíšil}", title="Slabé dopravní vzdělání učitelů a dětí v mateřských školách jako riziko nesprávného chování v dopravě v dětství i dospělosti", journal="Soudní inženýrství", year="2021", volume="32", number="4", pages="44--47", doi="10.13164/SI.2021.4.44", issn="1211-443X", url="http://hdl.handle.net/11012/203370" }