Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
SKOPALÍK, J. SEKORA, J. BELZA , J. HORÁK, T. PARÁK, T.
Originální název
Částice + difuze + fluorescence – aneb co často chybí středoškolákům pro zvládnutí technických a biomedicínských univerzitních oborů
Anglický název
Particles + diffusion + fluorescence - or what high school students often lack in order to master technical and biomedical university courses
Typ
článek ve sborníku mimo WoS a Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Difuze a s ní související vědomosti o škále částic a možnostech jejich vizualizace jsou klíčové pro pochopení základních jevů v buňkách a tkáních, také však pro řadu teorií farmakokinetických procesů a procesů toků látek v technických/vodohospodářských/ekologických/biomedicínských aplikacích. Přesné matematicko-fyzikální vyjádření difuze ve výuce se v ČR tradičně omezuje na vybrané obory vysokoškolského studia, se základy difuze se běžný maturant setká jen ve velmi omezené míře (zhruba 4 hodin za dosavadní 14 leté studium, z větší části ve výuce chemie), což řadě z nich přináší značné potíže. Příspěvek shrnuje zkušenosti autorů se základními dotazy studentů na teorii difuze (a související klasifikaci částic) při jejich perném studiu řady kapitol vysokoškolského studia (farmakokinatika, ředění plynů, kompartmentové úlohy, rovnováhy iontů na membráně) a také možné implementace „user-friendly“ výukových miničlánků a interatktivních simulátorů, které by mohly být vhodné jak pro doplnění kurikula středoškolských předmětů (hlavně termodynamiky a částicové fyziky), ale také pro určitý přípravný proseminář u řady oborů na VŠ. Všímáme si také jak minimalismus výuky tohoto tématu v ČR kontrastuje s trendy v několika asijských státech.
Anglický abstrakt
Diffusion and related knowledge about the scale of particles and the possibilities of their visualization are key for understanding basic phenomena in cells and tissues, but also for a number of theories of pharmacokinetic processes and substance flow processes in technical/water management/ecological/biomedical applications. In the Czech Republic, the precise mathematical-physical expression of diffusion in teaching is traditionally limited to selected fields of university study, the basics of diffusion are only encountered to a very limited extent by ordinary high school graduates (roughly 4 hours during their 14-year study to date, mostly in chemistry classes), which it brings considerable difficulties to a number of them. The paper summarizes the authors' experience with students' basic questions about diffusion theory (and related particle classification) during their intensive study of a number of university study chapters (pharmacokinetics, gas dilution, compartment problems, ion balances on the membrane) as well as the possible implementation of "user-friendly" educational mini-articles and interactive simulators, which could be suitable both for supplementing the curriculum of secondary school subjects (mainly thermodynamics and particle physics), but also for a certain preparatory seminar for a number of fields at universities. We also notice how the minimalism of the teaching of this topic in the Czech Republic contrasts with trends in several Asian countries.
Klíčová slova
Částice, difuze, fluorescence
Klíčová slova v angličtině
Particles, diffusion, fluorescence
Autoři
SKOPALÍK, J.; SEKORA, J.; BELZA , J.; HORÁK, T.; PARÁK, T.
Vydáno
28. 8. 2022
Nakladatel
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo
Olomouc
ISBN
978-80-244-6217-2
Kniha
Veletrh nápadů učitelů fyiky 27
Číslo edice
1. vydání
Strany od
233
Strany do
240
Strany počet
12
BibTex
@inproceedings{BUT181420, author="SKOPALÍK, J. and SEKORA, J. and BELZA , J. and HORÁK, T. and PARÁK, T.", title="Částice + difuze + fluorescence – aneb co často chybí středoškolákům pro zvládnutí technických a biomedicínských univerzitních oborů", booktitle="Veletrh nápadů učitelů fyiky 27", year="2022", number="1. vydání", pages="233--240", publisher="Univerzita Palackého v Olomouci", address="Olomouc", isbn="978-80-244-6217-2" }