Detail publikace

Použití podpražcových podložek jako ochrana kolejového lože v běžné koleji a ve výhybkách

PLÁŠEK, O. HRUZÍKOVÁ, M.

Originální název

Použití podpražcových podložek jako ochrana kolejového lože v běžné koleji a ve výhybkách

Anglický název

The Use of Under Sleeper Pads as a Protection of Ballast in Plain Track and Turnouts

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Stavební práce a dodávky stavebních dílů a materiálů pro modernizaci koridorů železničních drah České republiky vykazují nejvyšší možnou kvalitu. Přesto se občas projeví vady, které snižují výslednou kvalitu stavebního díla. K takové vadě patří jednostranné poklesy a průhyb betonových výhybkových pražců, provázené překročením povolených odchylek pro geometrické parametry koleje. Cílem řady výzkumných prací bylo nalezení příčin pro tuto vadu polohy a tvaru pražců. Bylo zjištěno, že základní příčinou těchto poklesů je extrémní namáhání štěrkového kolejového lože. Toto namáhání vede také ke vzniku volných prostor mezi ložnou plochou pražce a štěrkovou lavičkou. Ke snížení namáhání pražcového podloží se do konstrukce koleje vkládají pružné prvky. V tomto ohledu se jako účinné opatření u vyspělých evropských železničních drah sleduje použití podpražcových podložek. V článku obsažený popis statické analýzy a jejich výsledků vysvětluje mechanismus ochrany kolejového lože.

Anglický abstrakt

Construction works and supply of structure elements and material for modernization of the Czech railway corridors show the highest quality. Despite of this fact the defects and failures occur, which decrease quality of civil structures. The unsymmetrical settlement and deflection of long bearers is one of such defect. The aim of many research works was to find the mechanism of the bearer position defect. The basic reason for the settlement is overloading of ballast bed. Such overloading causes the gaps under ends of sleepers and bearers. The elastic elements are included to permanent way wit goal to reduce stresses in ballast bed. The under sleeper pads are tested at European railways companies. The mechanism of ballast protection is explained in the paper due static analysis.

Klíčová slova

železniční svršek, podpražcové podložky

Klíčová slova v angličtině

permanent way, under sleeper pads

Autoři

PLÁŠEK, O.; HRUZÍKOVÁ, M.

Rok RIV

2007

Vydáno

1. 9. 2007

Nakladatel

Studio Akustika

Místo

České Budějovice

ISSN

1801-9064

Periodikum

Akustika

Ročník

2007

Číslo

8/2007

Stát

Česká republika

Strany od

2

Strany do

14

Strany počet

13

BibTex

@article{BUT45146,
  author="Otto {Plášek} and Miroslava {Hruzíková}",
  title="Použití podpražcových podložek jako ochrana kolejového lože v běžné koleji a ve výhybkách",
  journal="Akustika",
  year="2007",
  volume="2007",
  number="8/2007",
  pages="2--14",
  issn="1801-9064"
}