Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
PLÁŠEK, O. HRUZÍKOVÁ, M.
Originální název
Použití podpražcových podložek jako ochrana kolejového lože v běžné koleji a ve výhybkách
Anglický název
The Use of Under Sleeper Pads as a Protection of Ballast in Plain Track and Turnouts
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Stavební práce a dodávky stavebních dílů a materiálů pro modernizaci koridorů železničních drah České republiky vykazují nejvyšší možnou kvalitu. Přesto se občas projeví vady, které snižují výslednou kvalitu stavebního díla. K takové vadě patří jednostranné poklesy a průhyb betonových výhybkových pražců, provázené překročením povolených odchylek pro geometrické parametry koleje. Cílem řady výzkumných prací bylo nalezení příčin pro tuto vadu polohy a tvaru pražců. Bylo zjištěno, že základní příčinou těchto poklesů je extrémní namáhání štěrkového kolejového lože. Toto namáhání vede také ke vzniku volných prostor mezi ložnou plochou pražce a štěrkovou lavičkou. Ke snížení namáhání pražcového podloží se do konstrukce koleje vkládají pružné prvky. V tomto ohledu se jako účinné opatření u vyspělých evropských železničních drah sleduje použití podpražcových podložek. V článku obsažený popis statické analýzy a jejich výsledků vysvětluje mechanismus ochrany kolejového lože.
Anglický abstrakt
Construction works and supply of structure elements and material for modernization of the Czech railway corridors show the highest quality. Despite of this fact the defects and failures occur, which decrease quality of civil structures. The unsymmetrical settlement and deflection of long bearers is one of such defect. The aim of many research works was to find the mechanism of the bearer position defect. The basic reason for the settlement is overloading of ballast bed. Such overloading causes the gaps under ends of sleepers and bearers. The elastic elements are included to permanent way wit goal to reduce stresses in ballast bed. The under sleeper pads are tested at European railways companies. The mechanism of ballast protection is explained in the paper due static analysis.
Klíčová slova
železniční svršek, podpražcové podložky
Klíčová slova v angličtině
permanent way, under sleeper pads
Autoři
PLÁŠEK, O.; HRUZÍKOVÁ, M.
Rok RIV
2007
Vydáno
1. 9. 2007
Nakladatel
Studio Akustika
Místo
České Budějovice
ISSN
1801-9064
Periodikum
Akustika
Ročník
Číslo
8/2007
Stát
Česká republika
Strany od
2
Strany do
14
Strany počet
13
BibTex
@article{BUT45146, author="Otto {Plášek} and Miroslava {Hruzíková}", title="Použití podpražcových podložek jako ochrana kolejového lože v běžné koleji a ve výhybkách", journal="Akustika", year="2007", volume="2007", number="8/2007", pages="2--14", issn="1801-9064" }