Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
ŽIŽLAVSKÝ, O. BARTOŠ, V.
Originální název
Inovační scorecard jako prostředek meření inovační výkonnosti u MSP
Anglický název
Innovation Scorecard as a tool for innovation performance measurement in SME
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Článek se zabývá aktuální tématem současného podnikatelského prostředí, a to vztahem inovací a celkové výkonnosti podniku. V úvodu článku je vyzdvižen význam měření inovační výkonnosti pro naše MSP. Účelem tohoto článku je představit a diskutovat znalosti a zjištění sekundárního a zejména originálního primárního výzkumu na dané téma, jež se uskutečnil pod záštitou Interní grantové agentury Fakulty podnikatelské VUT v Brně během let 2009 a 2010 v Jihomoravském kraji ČR. Výzkum byl proveden dotazníkovou formou. Získané výsledky odráží pohled na inovační aktivity podniků z pohledu manažerů středního a vyššího vedení. Za účelem zhodnocení postojů podniků k inovačním aktivitám a jejich měření byly zvoleny faktory jako např., podmínky pro zavádění inovací v podniku, typy realizovaných inovací, způsoby vyhodnocování, odpovědnost za inovace apod. Vše bylo zkoumáno z pohledu manažerů. Rovněž je přiložena případová studie světoznámé nadnárodní společnosti Whirpool, která představuje úspěchy této společnosti na poli inovací. Cílem článku je analyzovat současnou situaci měření inovační výkonnosti tak, jak je toto téma řešeno v domácí a zahraniční odborné literatuře a zejména v české podnikové praxi. Autorům se podařilo s pomocí dotazníkového šetření prokázat, že spousta společností stále neměří výkonnost svých inovací i přes význam inovací, co by hlavního motoru růstu podniku. Jen několik málo podniků má zavedeno efektivní systém měření inovační resp. celkové výkonnosti. Sekundárním výzkumem se autorům podařilo shrnout současné znalosti a přístupy k měření inovační výkonnosti. Jejich přednosti a nedostatky jsou porovnány s teoriemi domácích i zahraničních odborníků. Díky tomu bylo možné popsat novou a jednoduchou metodiku měření inovační výkonnosti u MSP s názvem inovační scorecard. Tato metodika vychází z úspěšného a světoznámého přístupu systému měření výkonnosti podniku Balanced Scorecard. Bohužel, zavedení komplexního systému BSC je pro naše MSP časově a finančně velmi náročné. Proto byly některé základní přístupy BSC a měření výkonnosti použity pro sestavení navrhované metodiky inovačního scorecardu.
Anglický abstrakt
The paper deals with an issue of innovation and a company's performance in a business environment. The importance of innovation performance measurement is point out in prelude of this contribution. The purpose of this paper is to present and discus knowledge and findings of secondary and finally also original primary research into South-Moravian companies within two projects of Internal Grant Agency Faculty of Business and Management Brno University of Technology, which were conducted in 2009 and 2010. For this analysis a questionnaire survey was used - the results of the primary research reflect innovative activities from the managers' point of view. To evaluate companies' attitude to innovative activities and their measurement, I choose factors such as conditions for innovative activities, types of innovative activities, their evaluation, responsibility for innovation etc. as seen by managers. Also a case study of well known multinational company Whirpool about their transformation of way how they innovate is included. The aim of the paper is to gain knowledge and analyze the present situation about issue of innovation performance measurement as this topic is solved in the Czech and foreign professional literature and in the Czech business environment. Author proved with help of questionnaire survey that many companies still don't measure their innovation performance although given the importance of innovation as an engine of growth. Only very few organizations have an effective system for measuring their overall innovation performance. It was possible to sum up existing knowledge and approaches to innovation performance measurement by literary search and other relevant information resources. Their accomplishments and disabilities are compared in accordance with local and foreign experts' theories. Thanks to this, new and simplifier methodology of innovation performance measurement for SME called Innovation Scorecard has been described. This methodology is based on well known system Balanced Scorecard. Unfortunately, implementation of BSC is timely and financially too challenging for our SME. Therefore some basic elements and approaches to performance measurement were used for Innovation Scorecard
Klíčová slova
inovační scorecard, balanced scorecard, měření výkonnosti, výzkum
Klíčová slova v angličtině
innovation scorecard, balanced scorecard, performance measurement, research
Autoři
ŽIŽLAVSKÝ, O.; BARTOŠ, V.
Rok RIV
2010
Vydáno
20. 12. 2010
Nakladatel
VUT FP
Místo
Brno
ISSN
1802-8527
Periodikum
TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU
Ročník
IV.
Číslo
7
Stát
Česká republika
Strany od
90
Strany do
104
Strany počet
15
BibTex
@article{BUT49966, author="Ondřej {Žižlavský} and Vojtěch {Bartoš}", title="Inovační scorecard jako prostředek meření inovační výkonnosti u MSP", journal="TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU", year="2010", volume="IV.", number="7", pages="90--104", issn="1802-8527" }