Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
KLEDUS, R. BRADÁČ, A. SEMELA, M.
Originální název
Měření dohlednosti na chodce v noční době při reálné jízdě vozidla
Anglický název
Pedestrian visibility in night measuring by the real time vehicle movement
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Pro objasňování příčin nočních dopravních nehod s chodci je z technického hlediska důležité objektivní stanovení rychlosti přiměřené dohledu a tedy i správné stanovení vzdálenosti, na kterou mohl řidič poprvé uvidět chodce na vozovce. Jelikož znalci mohou vzdálenost, potřebnou na uvidění chodce, měřit jen ze stojícího nebo pomalu jedoucího vozidla, je důležité zabývat se výzkumem rozdílnosti ve vnímání objektů řidičem ze stojícího a jedoucího vozidla. Potřebný výzkum v této oblasti však dosud nebyl realizován z důvodu, že neexistuje vhodná metoda měření, která by za jízdy umožňovala měřit vzdálenost mezi objektem na vozovce a vozidlem v okamžiku, kdy řidič objekt uvidí či rozpozná. Toto omezení je v práci odstraňováno tím, že pro určení okamžiku uvidění objektu je využito měření změny úhlu pohledu řidiče. Použito je speciálního zařízení vyvinuté fy. viewpoinsystem, GmbH. Vzdálenost mezi vozidlem a chodcem je následně určována z rychlosti vozidla a doby potřebné na její ujetí. V práci jsou pro různé jízdní situace porovnány výsledky měření dohlednosti na chodce ze stojícího a jedoucího vozidla za sníţené viditelnosti. Výsledky byly získány z rozsáhlých jízdních zkoušek uskutečněných v úzké spolupráci Ústavu soudního inženýrství, Vysokého učení technického v Brně a výzkumného institutu EPIGUS - Institut für ganzheitliche Unfall- und Sicherheitforschung z Rakouska.
Anglický abstrakt
To clarify the causes of nighttime accidents involving pedestrians is technically important objective determination of a reasonable speed supervision and thus getting the distance over which the driver could see pedestrians for the first time on the road. As the experts may distance needed for sighted pedestrians, measured from a stationary or slowly moving vehicle, it is important to address differences in perceptions of research objects the driver of the stationary and moving vehicles. Needed research in this area has not yet been implemented because no appropriate method of measurement that would allow drive to measure the distance between the object on the road and the vehicle when the driver sees and recognizes the object. This restriction is removed in the work by determining when the object sighted is used measuring the change in the driver's perspective. Used a special device developed by the firm. viewpoinsystem GmbH. The distance between the vehicle and pedestrian is then determined from vehicle speed and the time needed for driving. The work for different driving situations compared measurements of visibility to pedestrians standing or moving vehicle decrease visibility. Results were obtained from extensive driving tests carried out in close cooperation with the Institute of Forensic Engineering, Technical University in Brno and Research Institute EPIGUS - Institut für Unfall-und ganzheitliche Sicherheitforschung from Austria.
Klíčová slova
dopravní nehoda, noční doba, viditelnost
Klíčová slova v angličtině
accident, night time, visibility
Autoři
KLEDUS, R.; BRADÁČ, A.; SEMELA, M.
Rok RIV
2011
Vydáno
1. 6. 2011
Nakladatel
VUT v Brně
Místo
Brno
ISBN
978-80-214-4294-8
Kniha
Vehicle Forensic Science 2011, XVI. mezinárodní konference analytiků dopravních nehod, sborník příspěvků
Strany od
120
Strany do
142
Strany počet
23
BibTex
@inproceedings{BUT72856, author="Robert {Kledus} and Albert {Bradáč} and Marek {Semela}", title="Měření dohlednosti na chodce v noční době při reálné jízdě vozidla", booktitle="Vehicle Forensic Science 2011, XVI. mezinárodní konference analytiků dopravních nehod, sborník příspěvků", year="2011", pages="120--142", publisher="VUT v Brně", address="Brno", isbn="978-80-214-4294-8" }