Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
LUŇÁČEK, J. HERALECKÝ, T.
Originální název
Mechanismus eliminace důsledků nízké nabídky práce formou zvyšování mezd
Anglický název
The elimination of the low supply of labor by the increasing of the wage
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Tento příspěvek má ukázat, jaké mohou být hlavní rysy mechanismu jedné z těchto strategií, založené na transformaci firmy cestou zvyšování odměny za těžiskovou práci, a jaký význam může poznání takového mechanismu mít. Modely fungování dopravního podniku jsou pak konstruovány na bázi rovnic uvedených v předchozím sdělení. Simulované chování podniku navazuje na důsledky nedostatku profilujících pracovníků (v daném případě řidičů). Protože současné období hospodářské krize považujeme za netypické pro zmírňování následků, vyvolaných úbytkem profilujících zaměstnanců, nejsou adaptace umísťovány do konkrétních kalendářních let. Roky, v nichž se adaptace odehrávají, jsou číslovány od jedničky. Hlavní možnosti typů adaptací jsou následující: 1. Zvyšování mezd profilujících pracovníků; 2. Náhrady chybějící práce kapitálem; 3. Produkční využití přebývajícího kapitálu; 4. Technologická inovace;
Anglický abstrakt
Shortage of labour may be a crucial problem in certain sectors. One of the mechanisms available to combat this threat is an increase of wage rates. Such increase could presumably help eliminate the amount of labour lacking. However, every company would naturally experience the cost increase growth accompanying such increase as a negative aspect. If this adjustment is to be assessed from the perspective of a real-life application, an adequate model has to be designed, and its application assessed critically. In order to verify this alternative, a transportation company model was chosen due to the equal ratio between capital and labour (driver - lorry). The processes involved in this mechanism include some which merit special attention. One such example is two opposing processes with a material impact on the number of drivers on the companys staff. One such process is the turnover of drivers characterized as the percentage share of drivers leaving the company during a temporal unit in the total number of drivers on the companys payroll at the beginning of the temporal unit. The opposite, mirror process, is the hiring of new drivers. The dimensions of the two processes are expressed as the number of drivers over a temporal unit (per year), and as such characterize speed processes. Equal speed in both directions stabilizes the number of drivers in the company, while a decline in the number shows that turnover is faster than the hiring of new drivers. The increase or decline does not always have to be monotonous. During certain periods, the company may actually deviate further from the objective of its application. The model presented shows that a wage rate increase is one of the options for preventing a shortage of the labour required. However, from the perspective of individual alternatives, only a wage rate increase by approx. 25% is feasible because a greater increase would not permit the company to remain profitable.
Klíčová slova
nabídka práce, identifikace nákladů, model firmy, změna ceny práce
Klíčová slova v angličtině
supply of labor, identification of the cost, modeling of the firm, changing of the labor price
Autoři
LUŇÁČEK, J.; HERALECKÝ, T.
Rok RIV
2011
Vydáno
15. 7. 2011
ISSN
1801-7118
Periodikum
Scientia&Societas
Ročník
Číslo
2
Stát
Česká republika
Strany od
151
Strany do
166
Strany počet
16
BibTex
@article{BUT75550, author="Jiří {Luňáček} and Tomáš {Heralecký}", title="Mechanismus eliminace důsledků nízké nabídky práce formou zvyšování mezd", journal="Scientia&Societas", year="2011", volume="2011", number="2", pages="151--166", issn="1801-7118" }